Ilolla ja sydämellä

Sima- ja munkkimyyjäisten avulla autetaan ja tehdään hyvää.

Kaksi naista istuu pöydän äärellä, taustalla Yhteisvastuukeräysmainos sekä villasukkia.

Anja Haapamäki on ollut vuosikymmeniä mukana järjestämässä vapun myyjäistapahtumaa. Diakoniatyöntekijä Tarja Niemi kertoo tapahtuman tuoton olevan merkittävä osa kappeliseurakunnan Yhteisvastuukeräyksen kokonaistuotosta. Kuva: Hannele Norja

Teksti: Hannele Norja

Seinäjoen seurakunnan vappumyyjäisillä on pitkät perinteet, tapahtumien tuotto menee Yhteisvastuun ja lähetystyön hyväksi. Peräseinäjoen kappeliseurakunnan diakoniatyöntekijä Tarja Niemi ei voi tarpeeksi korostaa vapaaehtoisten merkitystä.

- Tänä vuonna mukana on parisenkymmentä vapaaehtoista. Tapahtumaa ei olisi, ellei vapaaehtoisia olisi mukana, Niemi toteaa.

Talkoolainen Anja Haapamäki aloittaa munkkitaikinan teon myyjäispäivänä aamukuudelta. Pian keittiön täyttää iloinen puheensorina.

- Meillä puhutaan ja nauretaan paljon leipomisen lomassa, Haapamäki sanoo.
Munkkeja leivotaan tänäkin vuonna noin 1 500 kappaletta. Simaa tehdään noin 150 litraa.

- Kaikki tekevät kauppansa, Haapamäki tietää vanhastaan. Hän on ollut talkoolaisena mukana myyjäisissä vuosikymmeniä.

Vapun tapahtumalla merkittävä osuus

Vapun sima- ja munkkimyyjäiset tuottavat merkittävän osan Peräseinäjoen kappeliseurakunnankin Yhteisvastuukeräyksen tuotosta. Varoja kerätään myös laskiaistiistain tapahtumassa, lipaskeräyksillä kauppojen edustalla sekä kolehdeilla.

- Kiertävä listakeräys loppui koronan myötä, Niemi harmittelee.

Suomessa kokee kouluväkivaltaa 40 000 nuorta viikoittain. Yhteisvastuukeräyksen tuotto menee tänä vuonna nuorten väkivallan ehkäisyyn.

- Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 20 prosenttia jää oman seurakunnan alueelle. Sillä voidaan auttaa avuntarpeessa olevia tässä lähellä, Niemi toteaa. Niemi on iloinen ja kiitollinen jokaisesta mukaan ilmoittautuneesta vapaaehtoisesta. Vaikka talkoolaisia löytyi hyvin tänäkin vuonna, ovat uudet aina tervetulleita.

- Haluamme, että pitkään jatkunut perinne jatkuisi edelleen ja voisimme tehdä hyvää ja olla mukana auttamassa.

Peräseinäjoen kappeliseurakunnassa autetaan Sima- ja munkkimyyjäisten puitteissa ilolla ja sydämellä.

Seinäjoen seurakunnan vappumyyjäiset

• Pe 28.4. klo 12–13 Sima- ja munkkimyyjäiset Lähetystyön hyväksi, Lakeuden Ristin isolla parkkipaikalla. 1 €/munkki, 3 €/simapullo.
  • La 29.4. klo 12–13.30 Sima- ja munkkimyyjäiset Yhteisvastuukeräyksen hyväksi, Peräseinäjoki srk-talo. Munkit 5 kpl/4 €, simapullo 1,5 l/3 €. Arvat 2 €/kpl.
  • La 29.4. klo 13–15 Munkkimyyjäiset Yhteisvastuukeräyksen hyväksi, Seinäjoen srk-keskus, alasali. Munkit 5 kpl/5 €, 10 kpl/10 €.
  • La 29.4. klo 14 Sima- ja munkkimyyjäiset Yhteisvastuukeräyksen hyväksi, Hyllykallion srk-koti, srk-sali. Munkit 5kpl/5 €, sima 1,5 l/6 €, 0,75 l/3 €.

Myydään niin kauan kuin myytävää riittää.

Tarja Niemi
Tarja Niemi
Diakonityöntekijä
Kirkkotie 2
61100 Peräseinäjoki
Pia Ketola
Pia Ketola
Lähetyssihteeri
Kalevankatu 12 B
60100 Seinäjoki
Seija Saari
Seija Saari
Diakoni
Ala-Kuljun katu 1C
60100 Seinäjoki

Seijan työvastuisiin kuuluvat yleisen ja yhteisen diakoniatyön lisäksi mielenterveystyö, perhetyö, erityisesti yksinhuoltajien parissa tehtävä työ, näkövammaistyö ja yhteisvastuukeräys. Seijan lähiövastuualue on: Joupin - Alakylän -Katajalaakson -Huhtalan ja Niemistönmaan lähiöissä ja kylillä.

Kati Latikka
Kati Latikka