Liikuntaa luonnon helmassa

Ensi viikolla Ähtärin Honkiniemessä järjestetään Luontoliikuntaviikko.

Markku Autio frisbeegolfaamassa.

Seinäjoen seurakunnan leirikeskustoiminnan johtaja Markku Autio kutsuu kaikki luontoliikuntaviikolla ripareilta tuttuun Honkiniemeen vaikka frisbeegolfia kokeilemaan.

Kuva: Matti Hautalahti.

Luontoliikuntaviikon ohjelma on erittäin monipuolinen. Seinäjoen seurakunnan järjestämä viikko alkaa maanantaina 8. toukokuuta metsäretkellä alttaritaulun maisemaan.

– Se on vähän kuin kulttuurikävely metsässä. Tällä retkellä ei ahmita kilometrejä, vaan kävellään pari kilometriä metsäisessä maastossa ja päädytään sellaiseen paikkaan, jossa vuosisadan alussa taiteilija Wilho Sjöström maalasi Ähtärin kirkon alttaritaulun. Siellä teemme pienen ajatusleikin Ähtärin seurakunnan eläkkeellä olevan kirkkoherran Unto Kangasniemen johdolla, kertoo tapahtumaa järjestävä Seinäjoen seurakunnan leirikeskustoiminnan johtaja Markku Autio.

Metsäretki soveltuu myös vähän iäkkäämmälle väelle, vaikka siinä kuljetaan osittain myös poluttomassa metsässä.

Avoimet ovet

Viikon päätapahtumana voidaan pitää keskiviikon avoimien ovien päivää, jossa esitellään Honkiniemen palveluita ja aktiviteettitarjontaa.

– Illalla meillä on keittotarjoilu ja sen jälkeen Timo Polarin elämyksellinen luontoluento omien unelmien saavuttamisesta. Timolla on vahva luontotausta, ja hän on retkeillyt sekä tehnyt erilaisia extremeretkiä vuosikymmeniä. Vaikka kuuntelija ei olisi niinkään innostunut seikkailusta tai vaeltamisesta, niin hän saa luennolta vahvistusta omien unelmien tavoittelemiseen, kertoo Autio.

Frisbeegolfia ja pyöräilyä

Loppuviikon ohjelma on liikuntapainotteinen, sillä torstaina luvassa on frisbeegolfkisa ja lauantaina Ähtärinjärven ympäripyöräily.

– Honkiniemessä on täysimittainen PGDA:n hyväksymä frisbeegolfrata. Se on hyvän mielen rata, jossa on mahdollisuus saada onnistumisia, sillä väyläpituudet ovat aika maltilliset.

Frisbeegolfkisa on ilmainen, kun taas ympäripyöräilyn 20 euron osallistumismaksuun sisältyy 60 kilometrin reissun jälkeen suihku, sauna ja keittoruokailu.

– Matka sisältää niin asfaltti-, hiekka- kuin metsäteitä ja kaksi huoltopistettä. Metsäosuudelle on rakennettu kiertoreitti, jossa selviää myös kapearenkaisella pyörällä, Autio sanoo.

Luontoliikuntaviikko Ähtärin Honkiniemessä

Ma 8.5. kello 18–20 Metsäretki alttaritaulun maisemaan, ilmoittaudu soittamalla 06 418 4450 tai sähköpostilla honkiniemi@evl.fi

Ke 10.5.
Kello 10–20