Raamatun kasvit kasvavat kesän ajan Törnävällä

Paristakymmenestä esillä olevasta kasvista seitsemän on Raamatun alussa mainittua luvatun maan kasvia.

Esko ja Anne Karttunen kasvinäyttelyn edessä.

Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen ja lastenohjaaja Anne Karttunen ovat koonneet Törnävän kirkkopihaan Raamatun kasvit -näyttelyn. Kaikkiaan esillä on parisenkymmentä kasvia. Vain granaattiomena jää puuttumaan luvatun maan seitsemästä kasvista. Vehnä, ohra, viiniköynnös, viikunapuu, oliivipuu ja taatelipalmu näyttelystä löytyvät.

Kuva: Jenna Koivisto

Raamatussa on mainittu kaikkiaan noin 130 kasvilajia. Tuosta määrästä on Törnävän kirkon ja hautausmaan välissä olevalla alueella esillä parikymmentä.

Työ alkoi jo tammikuussa. Osan olen istuttanut ja kasvattanut siemenestä, osa on ostettu taimina, Anne Karttunen sanoo.

Hän on laittanut näyttelyä kuntoon ollessaan työkierrossa seurakunnan lastenohjaajan työstä muutaman tunnin viikossa.

Olen puutarhuri ja lastenohjaaja. Periaatteessa molemmissa on kyse samasta asiasta, kasvatustyöstä. Kylvetään, mutta välttämättä ei tiedetä mitä on tulossa tai mitä satoa kylvöt aikanaan antavat, Anne Karttunen toteaa.

Hän on tehnyt Raamatun kasvit -näyttelyä yhdessä puolisonsa, Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttusen kanssa.

Kaikki esillä olevat kasvit eivät ole kasvunsa kannalta optimaalisessa paikassa, mutta se valikoitui lopulta hyvän ja suojaisan sijaintinsa takia. Kivimuuri toimii kasveille hienona taustana. Alue on lisäksi hautausmaalle vievän kulkuväylän varrella.

Luvatun maan kasveista taatelipalmu tuodaan esille vasta juhannuksen jälkeen, Esko Karttunen lisää.

Kasvit symboleina ja vertauskuvina

Kasvien on tarkoitus olla esillä yli kesän. Sen ajan hautausmaan työntekijät pitävät niistä huolta.

Elokuussa katsotaan, kuinka kukin kasvi on kesästä selvinnyt. Tappioita taitaa tulla, kaikki eivät hellesäillä välttämättä selviä, Esko Karttunen uskoo.

Tietoja kasveista ja niiden symboliikasta on kerrottu esittelytauluissa. Myös tauluista löytyvillä QR-koodeilla saa laajempia tietoja. Kattavat esittelytekstit löytyvät myös seurakunnan nettisivuilta.

Teksteistä pystyy saamaan käsityksen, miten pitkä historia kasveilla on. Samoin selviää, miten eri tavoin kasveja on käytetty vertauskuvina, Esko Karttunen toteaa.

Pariskunta toivoo, että teksteihin perehtyminen voisi toimia myös pienenä hartaushetkenä.

Ohdakkeita on myös meidän ihmisten elämässä, Anne Karttunen lisää.

Seinäjoella ei vastaavia näyttelyitä ole aikaisemmin ollut, muualla Suomessa kyllä.

Nyt tällainen tilaisuus haluttiin järjestää, mutta aivan jokavuotista tästä ei tule, Esko Karttunen uskoo.

Raamatun kasvit -näyttely kesällä 2023

Tue Jun 27 12:13:00 EEST 2023