Herättäjäjuhlilla ohjelmaa koko perheelle

Tervetuloa tutustumaan herättäjäjuhliin Lakeuden Ristin juurelle 14.–16. heinäkuuta.

Johanna Piuhola, Anna Saaristo sekä Saara Lundahl.

Talkootoimikunnan puheenjohtaja Johanna Piuhola, pääsihteeri Anna Saaristo ja talkoo- ja majoitussihteeri Saara Lundahl toivottavat talkoolaiset tervetulleiksi, jokaisen taidoille löytyy tuhannen hengen kökästä oma pesti. Kuva: Sarah Senf.

Seinäjoella tällä viikolla järjestettävillä herättäjäjuhlilla on pitkät perinteet, niiden historia yltää lähes 130 vuoden taakse. Tänä vuonna tapahtumaan on erityisen helppo tulla tutustumaan, juhlakenttä sijaitsee Kirkkopuistossa Lakeuden Ristin ja Pajuluoman välillä.

– Kirkkokatu juhlakentän ja viereisen Lakeudenpuiston välillä suljetaan, ja kadulle sijoitetaan ruokailupaikat ja juhlatori, kertoo Seinäjoen herättäjäjuhlien kenttätoimikunnan puheenjohtaja Kari Maunula.

Lasten ja nuorten ohjelma

Perinteisten seurojen ja lukuisten konserttien lisäksi tarjolla on paljon maksutonta oheisohjelmaa erityisesti lapsille ja nuorille, kooste löytyy osoitteesta herattajajuhlat.fi. Vilkkain puuhapäivä on lauantaina, jolloin lapsille on erilaisia askartelu- ja piirtämispisteitä sekä puolen tunnin mittaiset koko perheen rytmipyhikset Lakeuden Ristissä kello 10, 11 ja 12.

Nuorten yökahvila Kismuksella on avoinna perjantaina ja lauantaina kello 23–02, yöveisuut nuorisotyön tapaan pidetään juhlakentällä kumpanakin iltana kello 22.30 alkaen.

Monipuolinen ruokatori

Seinäjoen herättäjäjuhlilla 2023 juhlavieraita palvelee ruokatori, jolla paikalliset yrittäjät myyvät ruokaa omissa vaunuissaan tai teltoissaan. Tarjolla on kaikkea pannupizzoista, burgereista, BBQ-possusta ja vegechilistä piimävelliin ja riisipuuroon sekä lohikeitosta, palapaistista ja kinkkukiusauksesta muikkuihin ja makkaraperunoihin.

Pitkät ruokapöydät laitetaan herättäjäjuhlaperinteen mukaisesti siten, että eri pisteiltä ostetun ruuan voi kokoontua syömään yhteisen pöydän ääreen.

Tule mukaan kökkään

Herättäjäjuhlien rakentamiseen tarvitaan joka kerta noin tuhat talkoolaista. Talkoolaiseksi voi ilmoittautua valtakunnallisen vapaaehtoistyo.fi -sivuston kautta.

– Mukaan ehtii vielä juhlien alettuakin ilmoittautumalla talkootoimistossa, joka on seurakuntakeskuksessa avoinna koko juhlaviikon ajan, kertoo Seinäjoen herättäjäjuhlien pääsihteeri Anna Saaristo.

Talkoolaiset saavat palkkioksi talkoopaidan, sekä kahvi- ja ruokaliput jokaisesta neljästä tunnista. Kahdesta tunnista saa kahvilipun.

– Työtä riittää laidasta laitaan, muun muassa mediakeskukseen tarvitaan vielä toimittajia, kuvaajia, kuvankäsittelijöitä sekä netti- ja somepäivittäjiä.

Lasten, perheiden ja nuorten kaupunkiseikkailu

Mene Lakeuden Ristin isolle parkkipaikalle ja kirjaudu pelaajaksi osoitteessa play.seppo.io

• Lasten ja perheiden koodi: GE25G5
  • Nuorten koodi: 7BD6B1

Palkinnot voi noutaa la klo 12.30 ja su klo 12.30 Lakeuden Ristin eteisestä tai la klo 23.30 Kismuksen yökahvilasta.

Koko ohjelma luettavissa osoitteessa: herattajajuhlat.fi

Wed Jul 12 10:29:57 EEST 2023