Kansanjuhla kirkonmäellä

Nurmon kappeliseurakunnan diakoniatyö juhlii tänä vuonna 110-vuotista taivaltaan.

Diakoniatyöntekijä Nurmon kirkon portilla.

Kuva: Matti Hautalahti

Tämän viikon sunnuntaina Nurmon kirkossa ja kirkonmäellä on luvassa juhlajumalanpalvelus sekä kansanjuhla. Juhlaan on aihetta, sillä Nurmon kappeliseuran diakoniatyö on alkanut 110 vuotta sitten.

– Jumalanpalveluksessa on soittamassa Nurmo House Band, joka koostuu nurmolaisista nuorista muusikoista. Kirkonmäen kansanjuhlassa on tarjolla makkaraa, kahvia ja musiikkia. Rukouspolulle kootaan diakonia-aiheinen polku, jonka voi kävellen kiertää, kertoo Nurmon kappeliseurakunnan diakoniatyöntekijä Johanna Lahtela.

Diakoniatyö auttaa ja tukee haavoittuvassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä, toimii oikeudenmukaisuuden, yhdenvertaisuuden ja rauhan puolesta.

– Kohtaamme ihmisiä vauvasta vaariin ja palvelemme kaikkia Nurmon kappeliseurakunnan alueella, myös seurakuntaan kuulumattomia, Lahtela sanoo.

Itkua ja naurua

Lahtela vihittiin diakoniksi vuonna 1999. Hän on siis tehnyt diakoniatyötä kahdella vuosituhannella.

– Hoidamme kokonaisvaltaisesti ihmisten mieltä ja sielua. Usein Kelan tarjoamissa palveluissa tiskillä tai saati verkossa ei ehditä kysymään, että mitä sinulle kuuluu tai kuinka sinä voit. Ne ovat juuri ne kysymykset, joita diakoniatyö esittää. Meidän työhuoneissamme on itketty, naurettu ja joskus myös kiroiltu, Lahtela kertoo.

Taloudelliset haasteet näkyvät myös diakonityössä.

– Tänä päivänä meihin on yhteydessä paljon työssäkäyviä ihmisiä, joilla talous sakkaa.

Nurmon kappeliseurannan diakonityötä tekee neljä diakoniatyöntekijää, joista yksi hoitaa puoliksi lähetyssihteerin tehtäviä, sekä diakoniatyön pappi.

– Tuemme hyvin toisiamme ja voimme purkaa asioita työkaverin kanssa. Toki meillä saa myös työnohjausta. Kun tätä työtä tekee tarpeeksi kauan, niin oppii sen, ettei kanna kaikkia muiden ihmisten murheita mukanaan kotiin, vaan oppii lokeroimaan ne oikein.

Persoonat työn suola

Lahtelan muistisopukoihin on jäänyt parhaiten mieleen opiskeluajan työharjoittelussa kohtaaman lotan tarinat.

– Hänen kertomuksensa eturintamalta ovat jääneet aika voimakkaasti mieleen, ja siitä sai karun kuvan, millaista sota-aika oli. Tässä ammatissa pääsee myös kohtaamaan sellaisia persoonia, joita ei omassa normiarjessa kohtaa, ja se on kyllä tämän työn suola.

Nurmon diakoniatyön 110-vuotisjuhlamessu sunnuntaina 24.9. klo 10–12 Nurmon kirkossa. Messun jälkeen kansanjuhla kirkonmäellä.

Wed Sep 20 10:45:06 EEST 2023