Tutkimusmatka elämään

Miltä kuulostaisi pohtia elämän suuria kysymyksiä kahvi- tai teekupin äärellä? Siihen tarjoutuu mahdollisuus, kun Törnävän pappilalla alkaa Alfa-kurssi.

Haastateltavat rivissä Törnävän pappilan edessä.

Asko Martikka (vas.), Timo Särkijärvi, Mikael Tammilehto, Ulla Hietavirta, Mari Filander ja Johanna Lukkarila ovat valmiita keskustelemaan kiperistäkin kysymyksistä.

Kuva: Sarah Senf.

Törnävän pappilalla käy kuhina, kun ovesta astelee sisään pieni joukko eri-ikäisiä ihmisiä. On aika istua alas suunnittelemaan pian alkavaa Alfa-kurssia.

Siis mitä?

- Alfa-kurssilla pysähdytään elämän suurten kysymysten äärelle ja pohditaan kristinuskon perusteita. Alfan erityisyys on sen matala kynnys. Kaikki ovat tervetulleita taustasta riippumatta ja mukana saa olla vaikka vain hiljaa kuuntelemassa, tai aktiivisesti osallistumassa keskusteluun, sanoo Ulla Hietavirta.

Hietavirta on eräänlainen Alfa-konkari. Hän on ollut pitämässä jo useita Alfa-kursseja Seinäjoella viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.

- Alfaa on tekemässä huikea joukko vapaaehtoisia seurakuntalaisia, iloitsee Alfa-kurssista vastaava Seinäjoen seurakunnan pastori Mikael Tammilehto.

Vaikeitakin kysymyksiä turvallisessa ilmapiirissä

Alfa-kurssi on yhdentoista keskiviikkoillan mittainen sukellus suuriin teemoihin.

- Alfassa arvokasta on, että saadaan kuulla aluksi selkokielinen opetus, minkä jälkeen pohdinnalle ja kysymyksille on tilaa. Tunnelma on rento, eikä mitään ennakkotietoa mistään tarvitse olla, sanoo Alfa-kurssille vapaaehtoiseksi rinnallakulkijaksi ja keskustelukaveriksi ilmoittautunut Mari Filander.

Kurssin vetäjille on tärkeää olla tarjoamassa turvallinen ja hyvä ilmapiiri, jossa jokainen saa olla oma itsensä. Vaatimuksia ei aseteta, ja mukaan saa tulla vaikka ei olisi mitään kosketuspintaa kirkkoon tai kristinuskoon.

Eikä pimeneviä syysiltoja tarvitse pappilalla myöskään kuivin suin viettää.

- Tapaamiset aloitetaan aina yhteisellä tee- ja kahvihetkellä. Ja tietenkin tarjolla on myös pientä suolaista ja ehkä makeaakin, Tammilehto vinkkaa.

Alfa-kurssi

• Ilmainen kurssi kristinuskon perusteisiin
  • Törnävän pappilalla ke 4.10. klo 18-20 alkaen viikoittain
  • Ilmoittaudu netissä ti 3.10. mennessä: bit.ly/alfakurssi tai Mikael-papille p. 0469234943
  • Tarpeen vaatiessa kurssilla järjestetään oma pienryhmä englanninkielisille osallistujille.
Mikael Tammilehto
Mikael Tammilehto