Arkunkantaja on hienotunteisesti läsnä

Seinäjoen seurakunnassa järjestetään ensi vuoden alussa vapaaehtoistyöntekijäkoulutus arkunkantajan palvelutehtävään. Mukaan toivotaan niin miehiä kuin naisia.

Kaksi miestä kävelee syksyisellä hautausmaalla.

Juhani Hihnala ja Esko Karttunen kannustavat ihmisiä hienovaraiseen ja pyyteettömään vapaaehtoistyöhön. Seinäjoen seurakunnassa käynnistyy arkunkantajien koulutus Törnävän hautausmaalle. KUVA: Jenna Koivisto

Pienissä hautajaisissa ei omaisten joukosta aina löydy tarvittavaa määrää arkunkantajia. Vähäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta arkun kantoon vaaditaan kuusi henkilöä.

– Kuusi kantajaa on kaikissa tapauksissa turvallinen määrä, puistopäällikkö Esko Karttunen toteaa.
Kantajien saatavuuteen vaikuttavat Karttusen mukaan monet tekijät.

– Saattoväki saattaa olla ikääntynyttä, saattajia on vähän tai kantaja yllättäen sairastunut, hän kertoo esimerkkeinä.

Jos kantajia puuttuu, ohjataan kysely ensimmäisenä hautaustoimistolle. Sieltä apuun saatetaan saada yksi, toisinaan kaksi kantajaa.

– Mikäli kantajia edelleen puuttuu, meillä on ollut Törnävän hautausmaalla käytettävissä vapaaehtoiset arkunkantajat. Tämä toiminta kohdistuu nimenomaan Törnävälle, Karttunen täsmentää.
Nyt seurakunta kaipaa lisää vapaaehtoisia arkunkantajia. Tammikuun koulutustilaisuuteen voi ilmoittautua loppuvuoden aikana.

– Koulutuksessa käydään kantotapahtuma yksityiskohtaisesti läpi, Karttunen sanoo.

Arkunkantoon kaivataan myös naisia

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja ja aktiivinen vapaaehtoistyöntekijä Juhani Hihnala on toiminut vuosia niin vapaaehtoisena hautausten ohjaajana kuin arkunkantajana.

– Meillä on ollut useita kantajia Rotaryklubin kautta. Nyt väen siellä ikääntyessä, kantajia tarvitaan lisää, Hihnala sanoo.

Hän korostaa työn olevan pyyteetöntä vapaaehtoistyötä.

– Tässä työssä pitää olla herkkyyttä ja hienovaraisuutta. Toisaalta pitää olla hienotunteisesti läsnä, mutta myös hienotunteisesti sivussa. Vapaaehtoisen rooli on olla nöyrästi apuna.
Hihnalan mukaan ketään ei voi velvoittaa mukaan näin hienotunteiseen työhön.

– Siihen pitää löytyä oma vapaaehtoinen tahto ja sitoutuminen.
Omalta osaltaan Hihnala on halunnut olla keventämässä omaisten taakkaa.

– Heillä on surun keskellä muitakin huolia, kuin kantajien määrä.
Koulutuksessa Hihnala on mukana vertaistukena sekä madaltamassa kynnystä ryhtyä vapaaehtoiseksi.

– Myös naiset voivat toimia arkunkantajina. Kenenkään ei tarvitse hautaustilaisuutta jännittää, sillä tukena on hautauksen ohjaaja, aina liinojenlaitosta kantoreitin opastukseen asti, hän täsmentää.

Vapaaehtoinen arkunkantaja

Ilmoittaudu koulutukseen 31.12.2023 mennessä: katri.palomaa@evl.fi tai p. 044 7510 428.
Tarkemmat ohjeet tammikuun koulutuspäivästä ilmoitetaan osallistujille myöhemmin.

Esko Karttunen
Esko Karttunen