Lauluilta muistoja täynnä

Maanantaina 13. marraskuuta Lakeuden Ristissä soivat laulut kotoa ja kaukaa, kun Laulun voima -yhteislaulukonsertti kokoaa yleisön laulamaan.

Jussit kuoro kuvaaja Tomi Kohtanen.jpg

Jussikuoro. Kuva: Tomi Kohtanen.

Kaiken ikäisille suunnatun lauluillan järjestävät Seinäjoen seurakunta, Kirkkopalvelut ja Yle Radio 1. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Lisäksi ilta radioidaan suorana Yle Radio 1:ssä ja striimataan Yle Areenassa.

Jari Kupiainen Kirkkopalveluista kertoo, että Laulun voima -sarja laulattaa nyt jo seitsemättä kertaa.

- Olemme olleet seurakunnissa ympäri Suomen. Aikaisemmin tilaisuuksia on järjestetty Jyväskylässä, Turussa, Joensuussa, Oulussa, Rovaniemellä ja Tampereella.

Yhteislaulukonsertissa ei ole niin sanottua päätähteä, vaan pääroolissa ovat paikalliset kuorot, yleisö ja rakkaat laulut. Laulujen sanat heijastetaan yleisön nähtäväksi, jotta kaikki voivat osallistua yhteislauluun.

Koskettavia tarinoita

Yle on kerännyt Facebookin ja muiden sosiaalisen median kanavien kautta laulutoiveita paikallisesti ja valtakunnallisesti yhteislaulukonserttia varten.

- Saimme noin 500 ehdotusta kappaleista. Pyydämme aina ehdotusten yhteydessä tarinaa laulutoiveen takana. Lauluillan välijuonnoissa tarinat kerrotaan lyhyesti, kun kappale esitellään. Satojen toiveiden joukosta valitsemme noin 12 kappaletta lauluiltaan, Kupiainen kertoo.

Tämän vuoden Seinäjoella järjestettävän yhteislaulukonsertin teemana on ”lauluja meiltä ja muualta”. Järjestäjät kutsuvat kaikki laulamaan kotikonnuista ja omista juurista.

- Maakunnissa ja Seinäjoen kohdalla on hyvin ominaista se, että kotiseutu ja juuret ovat tärkeitä. Emme ole irrallisia, vaan kuulumme johonkin yhteisöön, seutuun ja maisemaan. Jossain on meidän perustamme, josta ponnistamme. Siitä tämän vuoden teeman ajatus lähti.

Yhteislaulukonsertin aikana voi muistella kotiseutuaan, juuriaan ja kaukaisia rakkaitaan laulujen ja tarinoiden kautta. Toiset taas voivat olla kiitollisia siitä, että ovat kotonaan ja tuntevat kuuluvansa johonkin.

- Tarinat laulujen takana voivat olla hyvinkin koskettavia.

Kirkkopäivien etkot

Kirkkopäivät järjestetään vuonna 2025 Seinäjoella. Kupiainen kertoo, että Laulun voima -yhteislaulukonsertti on yksi Kirkkopäivien esitapahtumista.

- Valmistelut ovat jo kovassa vauhdissa vuotta -25 varten. Yhteislaulukonsertti on ensimmäinen askel kohti Kirkkopäiviä. Samanlaisia esitapahtumia tulee varmasti lisääkin matkan varrella.

Kupiainen valottaa jo vähän, mitä vuonna 2025 on odotettavissa Kirkkopäivillä.

- Luvassa on mm. puheohjelmaa, musiikkia ja kulttuuria eri puolilla Seinäjokea. Meillä on niinkin hullu idea, että kaikki kokoontuvat Kirkkopäivien lauantaina stadionille. Minulla on sinne jo esiintyjäkin tiedossa. Aika iso nimi, jota en voi vielä paljastaa, Kupiainen lataa odotuksia.

Laulun voima -yhteislaulukonsertti Lakeuden Ristissä maanantaina 13.11. klo 18 alkaen.

Maria Väinölä
Maria Väinölä