Lähetystyötä laulamalla

Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksissa voi kolehtiin lahjoittamalla auttaa maailman lapsia.

Pia ja Tero Ruotsala.

Pia ja Tero Ruotsala luottavat lähetystyön tulevaisuuteen. Kun vastuuta on tähänkin asti kannettu, niin miksi ei myös jatkossa. Kuva: Jenna Koivisto

Seinäjoen seurakunnan nimikkolähetit, Suomen lähetysseuran työntekijät Pia ja Tero Ruotsala uskovat, että lähetystyön tukemisen perintöä kannetaan tulevaisuudessakin sukupolvesta seuraavaan.

– Lähetystyötä kannattaa edelleen tehdä ja tukea. Sillä muutetaan maailmaa, Pia Ruotsala vakuuttaa.

Pariskunta on työskennellyt viimeiset kolme vuotta Kambodžassa.

– Olemme muun muassa kouluttaneet paikallisia papeiksi, hallintoon, johtamiseen ja perheneuvontaan. Myös musiikkikoulutus kuului työmme piiriin.

Kaipaus tulla huomatuksi

Kambodžan luterilainen kirkko on nuori, 13-vuotias. Myös väestörakenne maassa on nuori.

– Oikeastaan kaikki kirkon työ siellä on nuorisotyötä. Kirkon työntekijätkin ovat kaikki 20–30-vuotiaita. Dynaamisten ihmisten kanssa on ollut kiva tehdä töitä, Pia Ruotsala iloitsee.

Aikaisemmin myös Jordaniassa ja Virossa lähetystyötä tehneet Ruotsalat tietävät perustyön olevan joka kohteessa samankaltaista.

– Ihminen kaipaa tulla huomatuksi ja kuulluksi, eikä kristittyjen asema vähemmistönä ole aina helppoa. Rinnalla kulkemista ja rohkaisua tarvitaan, Tero Ruotsala sanoo.

Rankkaa historiaa ja ylisukupolvista taakkasiirtymää on kaikkien kansojen taustalla, joiden parissa Ruotsalat ovat työtä tehneet.

– Esimerkiksi Kambodžassa koko yhteiskunta piti tavallaan käynnistää uudelleen kansanmurhan jälkeen. Onneksi maa ei enää kuulu köyhimpien valtioiden joukkoon.

Viesti kulkee

Ruotsalat ovat kiertäneet lokakuun ajan nimikkoseurakunnissa ja muun muassa kouluissa kertomassa työstään ja jakamassa tarinoitaan.

– On ollut rohkaisevaa olla viestintuojina ja -viejinä, yhtenä linkkinä kansainvälisyyskasvatuksessa, Tero Ruotsala sanoo.

Kirkko tekee hienoa ja konkreettista työtä, ja pariskunta on iloinen, että saa olla siinä mukana.

– Esimerkiksi Kambodžassa lähetystyön avulla toteutettu opiskelija-asuntola takaa sen, että tyttöjen opiskelu yliopistossa on mahdollista. Kirkko tarjoaa myös tukiopetusta heikoimmassa asemassa oleville. Me näemme tuloksia joka päivä ja haluamme kertoa niistä täällä.

Ruotsalat haluavat kiittää pitkäaikaisia lähetystyön tukijoita ja uutteria talkoolaisia seurakunnissa.

– Suuri osa lähetystyötä tehdään niin sanotusti täältä kotoa käsin. Meiltä tulee syvä kumarrus vapaaehtoisille, kiitollisuus heistä kaikista ja siitä työpanoksesta, jonka he antavat.

Kauneimmat joululaulut

• Kauneimmat Joululaulut on paitsi joulun ajan musiikkitapahtuma, myös yksi Suomen suurimmista hyväntekeväisyyskampanjoista. Yhteislaulutilaisuuksissa kerätään kolehti Suomen Lähetysseuran ulkomaantyöhön.
  • Seinäjoen seurakunnassa järjestetään 9.–31.12.2023 kolmekymmentä Kauneimmat joululaulut -tilaisuutta. Tero Ruotsala juontaa tilaisuudet Lakeuden Ristissä 10. ja 17. joulukuuta.

Katso kaikki tilaisuudet: seinajoenseurakunta.fi/tapahtumat | kauneimmatjoululaulut.fi

Wed Nov 15 08:51:00 EET 2023