Ruokapankissa tiedetään, kuinka suuri hätä ihmisillä on

Seinäjoen seurakunnan ruoka-apu edustaa diakoniajohtaja Otto Savolaisen mukaan täsmätoivoa. Sen turvin yksin asuva tai perhe voi päästä pahimman yli.

vko_48_ruoka-apu_©_matti-hautalahti.jpg

Seinäjoen seurakunnan ruokapankin joulukeräys on käynnistynyt. Jokainen lahjoitus on merkittävä ja tulee tarpeeseen, diakoniajohtaja Otto Savolainen ja ruoka-avun koordinaattori Jaana Lähdesmäki sanovat. Kuva: Matti Hautalahti

Teksti: Liina Hautanen

Ruoka-avulla on saajalleen suuri merkitys. Ruoka-avun koordinaattori Jaana Lähdesmäki ja ruokapankin vapaaehtoiset näkevät työssään konkreettisesti, kuinka suuri hätä voi olla.

Ei sitä varmasti osaa ajatellakaan, jos ei koske itseä, kuinka tiukilla toiset voivat olla. Laskuja on rästissä, sähköjä katkaistaan ja jääkaapissa ei ole oikeasti yhtään mitään, Lähdesmäki sanoo.

Avuntarve on lisääntynyt Venäjän keväällä 2022 aloittaman sodan jälkeen jopa 40 prosentilla.

Uusia avuntarvitsijoita ovat Ukrainasta sotaa pakoon lähteneet sekä osa Seinäjoelle tulleista kansainvälisistä opiskelijoista, Otto Savolainen kertoo.

Myös kantasuomalaisista yhä useampi tarvitsee ruoka-apua ja määrän uskotaan nousevan entisestään ensi vuonna. Elinkustannusten nousut osuvat erityisesti yksineläjiin.

Heillä se on aina tiukinta, yksin maksaa kaikki eläkkeestä tai pienistä rahoista, Lähdesmäki tietää.

Joulukeräys on tärkeä

Savolainen ja Lähdesmäki korostavat, että pienikin apu auttaa sillä vähän joka paikasta tekee yhteensä paljon. Viime vuoden joulukeräys tuotti 38 000 euroa ja toiveena on päästä vähintään samaan tänäkin vuonna. Lahjoituksia tarvitaan, sillä jouluviikolla ruokakassista kootaan tavallista runsaampi.

Joulukassista löytyy ainakin pieni valmiskinkku, porkkana- ja maksalaatikot, kahvia, italiansalaattia ja sinappia. Myös makeisia ja pikkuleipiä yritetään saada mukaan, Lähdesmäki tietää.

Jouluksi tehtailta saadaan lahjoituksena isojakin eriä, mutta yleisesti ottaen lahjoitustuotteiden saanti on vaikeutunut. Vielä ruoka on riittänyt, mutta ruokakassien koot ovat pienentyneet. Leipä on loppunut kokonaan.

Viime vuonna saatiin vielä tosi hyvin tuoretta leipää, mutta nyt sitä saadaan kerran viikossa tai kahdessa kuukaudessa, Lähdesmäki avaa tilannetta.

Vuonna 2022 Seinäjoen seurakunnan Ruokapankki jakoi apua yhteensä noin 500 000 euron arvosta.

Ruokapankki on löytänyt tiensä ihmisten mieliin ja sydämiin. Siinä on kysymyksessä yhteinen tahtotila tehdä hyvää. Siitä voimme olla seurakuntana todella iloisia ja kiitollisia, Savolainen kiittää.

Näin lahjoitat Seinäjoen seurakunnan ruokapankin joulukeräykseen

Tilisiirrolla:
FI13 5419 0110 0009 36 (EPOP)

Maksun saaja: Seinäjoen seurakunta/Ruokapankki

Viesti-kohtaan teksti: Lahjoitus Ruokapankille

MobilePaylla:
Syötä summa ja Seinäjoen seurakunnan Ruokapankkikeräyksen numerosarja 63650. Hyväksy lahjoitus.

Jos haluat lahjoittaa tuotteita Seinäjoen seurakunnan ruokapankille, ota yhteyttä koordinaattori Jaana Lähdesmäkeen 050 385 0444 tai diakoniajohtaja Otto Savolaiseen  050 570 6271.

Lisätietoja: seinajoenseurakunta.fi/ruokapankkikerays

Jaana Lähdesmäki