25-vuotias klassikkoteos suomalaisuudesta

Kiitosjuhla isänmaasta & Suomalainen messu 25 vuotta keskiviikkona 6.12. kello 16 Lakeuden Ristissä.

Lasse Heikkilä

Säveltäjä Lasse Heikkilä nähdään itsenäisyyspäivänä 6.12. Lakeuden Ristissä. Isänmaata juhlitaan silloin 25-vuotiaan Suomalaisen messun sävelin. Kuvaaja: Kimmo Torkkeli

Lasse Heikkilän säveltämä Suomalainen messu täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Suuren suosion saanutta teosta pidetään jo klassikkona.

Suomalaisen Messun ensiesityksestä on tullut kuluneeksi neljännesvuosisata. Säveltäjä Lasse Heikkilän sävelteos esitettiin ensikerran marraskuussa 1998. Sadat esitykset huipentuivat Suomi 100 -juhlintaan.

Heikkilä on mielissään siitä, että myös nuorempi sukupolvi on löytänyt teoksen. Nuorista virtuooseista koostuva Valkia Pelimannit on lähtenyt 25-vuotisjuhlakiertueelle yhdessä säveltäjän kanssa.

─ He, jotka eivät olleet edes syntyneet silloin, kun näitä lauluja tehtiin, ovat ottaneet tämän teoksen omakseen. Se on täysin poikkeuksellista, Heikkilä sanoo.

Suomalaisuuden ydin

Klassikkoteos on huomattu myös Spotify-musiikkipalvelussa. Tämän vuoden alussa kuuntelukerrat lähtivät yhtäkkiä nousuun. Huipussaan kuuntelut olivat heinä-elokuussa, jolloin kuuntelukerrat tuplaantuivat.

─ Ihmiset ovat nyt jostain syystä löytäneet uudestaan tämän teoksen. Sehän on tietysti rohkaissut kokoamaan porukan ja lähtemään vielä kiertueelle.

Heikkilä pohtii, että osittain Suomalaisen Messun uusi suosio johtuu varmasti vallitsevasta maailmantilanteesta.

─ Sodan uhka on voimistunut ja Euroopassa soditaan. Ukrainalla on naapurina sama valtio, jonka kanssa olemme sotineet. Ehkä siksi tällaiset isänmaalliset arvot nostavat ihan uudella tavalla päätään.

Niin kuin nimi Suomalainen messu jo kertoo, teoksessa lauletaan Suomesta ja suomalaisuudesta.

─ Meidän 17-vuotias viulistimme Jalo Alvaro Pulkkinen sanoi hyvin, että tässä kiteytyy suomalaisuuden ydin. Teoksessa on meidän luontomme, vuodenaikamme, itsenäisyyden ajan historiamme ja meidän sotamme. Siinä on kiitos veteraaneillemme ja menneille sukupolville.

Miltä Suomi kuulostaa

Ajatustyö Suomalaisen Messun takana alkoi, kun Heikkilä oli Australiassa. Hän oli silloin 34-vuotias menestynyt gospel-muusikko.

─ Lähdin Suomesta pelkällä menolipulla täysin ymmärtämättä, kuinka arvokas asia suomalaisuus on, ja kuinka oleellinen osa se on minua ja identiteettiäni. Kun on tarpeeksi kaukana, asiat saavat oikeanlaiset mittasuhteet.

Palattuaan Suomeen Heikkilä aloitti juuriensa tutkiskelun.

─ Yritin sulkea kaiken oppimani pois ja miettiä puhtaalta pöydältä, miltä Suomi kuulostaa. Vietin paljon aikaa lapsuuden maisemissani ja Suomen luonnon äärellä etsien sitä, miten se soi rehellisesti. Yllätyksekseni se, mitä alkoi muodostua, kuulosti kansanmusiikilta.

Melodioita ja tekstejä Suomalaiseen Messuun syntyi tiheään tahtiin vuodesta -88 lähtien. Kymmenen vuoden kuluttua siitä kansanmusiikkityylinen teos sai ensiesityksensä.

Teoksen ylivoimaisesti suosituin kappale on Laulu Suomelle, josta koko teos on saanut alkunsa. Toinen hyvin rakastettu kappale on Pohjalainen uskontunnustus.

Kiitosjuhla isänmaasta & Suomalainen messu 25 vuotta

• Keskiviikkona 6.12. klo 16.00 Lakeuden Ristissä.

• Kiitosjuhla isänmaasta on ekumeeninen jumalanpalvelus, jota tänä vuonna juhlitaan Suomalaisen Messun sävelin Lasse Heikkilän ja Valkia Pelimannien esittämänä. Mukana myös Liekki-kuoro, Iloa-kuoro ja jousiorkesteri.

• Tapahtumaan on vapaa pääsy.

• Tervetuloa juhlistamaan itsenäisyyspäivää ja 25 vuotta täyttävää Suomalaista Messua!

Kiitosjuhla isänmaasta, Suomalainen messu 25 vuotta - Seinäjoen seurakunta (seinajoenseurakunta.fi)

Tue Dec 05 16:01:00 EET 2023