Joulu on joka vuosi erilainen

Anna joulun tulla sellaisena kuin se haluaa tulla, ja itsesi olla sellainen kuin haluat olla, vinkkaa Hanna Kivisalo.

Hanna Kivisalo talvimaisemassa.

Hanna Kivisalon vuoden kohokohta on joulukertomuksen jakaminen omalle perheelleen aatonaattona. Kuva: Taina Renkola.

Hanna Kivisalo on tuonut iloa ja valoa pimeyden keskelle Seinäjoen seurakunnan jakamaan adventtikalenteriin laatimillaan teksteillä jo toistamiseen.

– Toivon, että adventtikalenterin luukut antavat kaikille tunteille luvan, Kivisalo sanoo.

Hän muistuttaa, että varsinaisessa joulun sanomassa on tilaa kaikille tunteille, varsinkin niille vaikeille.

– Joulua voi viettää kaikissa mielentiloissa.

Naurua ja liikutusta

Vahvasti tunteella elävä Hanna Kivisalo saattaa käydä saman päivän aikana läpi koko tunneskaalan. Kotona nauretaan paljon arkinaurua.

– Viimeksi olen nauranut kunnolla puolison pystyttämissä spontaaneissa vartin pikkujoulujameissa, joihin osallistui myös perheen yorkshirenterrieri Tyyne omassa joulukuusiasussaan.

Liikutusta taas ovat viime aikoina tuoneet yllättävät tapaamiset ihmisten kanssa, jotka tunsivat Kivisalolle läheisen Terttu-mummon.

– Tunsin mummoni vain lapsen silmin, sillä hän kuoli, kun olin pieni koululainen.

Nyt aikuisena Kivisalo on yrittänyt rakentaa kuvaa siitä, millaisena olisi nähnyt mummonsa aikuisena.

– On liikuttavaa kuulla, millaisena muut ovat hänet nähneet. Saan jotain mummostani takaisin tarinoiden kautta, iloitsee Kivisalo.

Yksin puuhastelu rauhoittaa

Hanna Kivisalon rauhoittaa parhaiten hiljaisessa kodissa yksin puuhastelu.

– Tässä elämänvaiheessa mikä tahansa tekeminen on juhlaa, jos sen saa tehdä yksin ja keskeytyksettä – vielä kun osaisi olla keskeyttämättä itse itseään.

Kivisalo on avoimesti kertonut uupumisestaan, johon osasyynä on ollut jatkuva kiire, multitaskaaminen ja tekemisen hajoaminen.

– Jos joutuu kasaamaan ajatukset alusta joka toinen minuutti, kuluttaahan se.

Erilainen joulu joka vuosi

Hanna Kivisalolla on oman toipumiskokemuksensa pohjalta antaa neuvoja heille, jotka juuri nyt kokevat voimattomuutta ”täydellisen joulun” valmistamisen äärellä.

– Monet rakastavat perinteitä, mutta oikea elämä ei aina halua niitä noudattaa. Jouluun liittyvä ahdistus syntyy usein siitä, että yrittää pakottaa joulun tai itsensä erilaiseksi kuin sinä vuonna on, summaa Kivisalo.

Hän toteaa, että hänen joulunsa on joka vuosi erilainen, koska elämä on erilainen, ja koska hän itse on erilainen.

– Joskus olen täynnä intoa ja haluan tuhlata aikaa joulun valmisteluun. Joskus taas olen väsynyt ja joskus surullinen. Kun tämän hyväksyy ja sallii joulujen poiketa toisistaan, joulun vietto helpottuu, vinkkaa Kivisalo.

– Anna joulun tulla sellaisena kuin se haluaa tulla, ja itsesi olla sellainen kuin haluat olla.

Vuoden kohokohta

Kivisalon perheelle joulun ajassa rakkainta ja merkityksellisintä on perinne, joka on pitänyt kaikki nämä vuodet.

– Aatonaaton iltana kokoonnumme omalla perheellä pöydän ääreen, josta löytyy ainakin taatelikakku ja puinen seimiasetelma. Kun koti on siisti ja odotus korkeimmillaan, luen tai jaan muulla tavoin joulukertomuksen. Se on vuoden kohokohtani, kertoo Hanna Kivisalo.

Aattona perheen vieraaksi saapuu pukki ja räjäyttää sekä siisteyden että odotuksen.

– Olen todennut, että jos hiljentymistä kaipaa, se on parempi tehdä ennen aattoa, naurahtaa Kivisalo.

Seinäjoen seurakunnan joulunajan tapahtumat hiljentymisestä Kauneimpiin joululauluihin löydät osoitteesta: seinajoenseurakunta.fi/joulu

Seinäjoen seurakunnan adventtikalenteri

• Jaettu viidettä perättäistä kertaa kaikille kaupunkilaisille.
  • Kalenterin teemana on ilo.
  • Luukkujen tekstit on kirjoittanut seinäjokinen Hanna Kivisalo.
  • Leikkisän kuvituksen on tehnyt Sari Pelho.
  • Kalenteria voi seurata myös Seinäjoen seurakunnan sometileillä.

2023-12-13 08:48:00.0