Suomen kielen kerho -toiminta vuoden monikulttuurisuusteko 2023 Seinäjoella

Vuodesta 2023 alkaen Seinäjoen kaupunki nimeää Vuoden monikulttuurisuusteon. Vuoden 2023 tunnustus myönnetään vapaaehtoisten vetämälle Suomen kielen kerho -toiminnalle.

Monikulttuurisen teon nimeämisellä Seinäjoen kaupunki antaa tunnustusta kolmannen ja neljännen sektorin tärkeästä monikulttuurisuus- ja kotouttamistyöstä. Tunnustuksen perusteluissa kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä toteaa, kielen olevan yleisavain maahan muuttaneiden kotoutumiseen ja kaiken vuorovaikutuksen perusta.

– Kerho toimii tärkeänä paikallisena kotoutumisen edistäjänä, koska kerhossa osallistujat oppivat kielen lisäksi suomalaisesta kulttuurista ja tavoista. Kerhon viikoittaisissa kokoontumisissa mahdollistuu luonteva kohtaaminen. Suomen kielen kerho toimii maahanmuuttajille tärkeänä kohtaamispaikkana, missä voi tavata ja ystävystyä muiden Seinäjoella asuvien maahanmuuttajien kanssa.

Suomen kielen kerho toimii Seinäjoen seurakunnan tiloissa suomalaisten vapaaehtoisten pyörittämänä, jotka ovat sitoutuneet auttamaan ja opettamaan osallistujia suomen kielessä. Vapaaehtoiset ovat kouluttautuneet Luetaan yhdessä -verkoston koulutuksissa.

– Suomen kielen kerhotoiminnan aktiivit ovat ansiokkaalla tavalla lähteneet kehittämään kielikahvilatoimintaa Seinäjoelle ja tuoneet näin merkittävän panostuksen kotoutumiseen kaupunkiimme. Vapaaehtoiset toimivat esimerkillisesti ja ennakkoluulottomasti. Tällä tunnustuksella Seinäjoen kaupunki haluaa osoittaa kiitosta innostavasta työstä monikulttuurisuustyön saralla.

Monikulttuurisuusteon palkitsemisella halutaan kiinnittää myönteistä huomiota kaupungissa tehtävään monikulttuurisuustyöhön ruohonjuuritasolla sekä monikulttuuriseen arkipäivään. Tunnustuksella saadaan kannustettua ja tunnustettua toimintaa, joka usein jää vähäiselle huomiolle.

Lisätietoja:

Artikkeli Lakeuden Risti -lehdessä 6/2022: Kieltä, tukea ja ystävyyttä - Lehteri

Seinäjoen seurakunnan vapaaehtoistyöstä vastaava diakoniatyöntekijä Johanna Piuhola: johanna.piuhola@evl.fi

2023-12-14 14:16:32.0