Vaivattomasti vihille mieleenpainuvalla päivämäärällä

Hääyö Lakeuden Ristissä 24.4.2024

Lakeuden Ristin alttari, kolme hääparia ja vihkipappi.

Vuoden 2017 Hääyö-tapahtumassa Lakeuden Ristin yhteisvihkimisessä 17.2. kello 20.17 avioon astui kolme pariskuntaa. KUVAAJA: Taina Renkola

Karkauspäivää vietetään taas neljän vuoden tauon jälkeen helmikuun 29. päivä. Vanhan, 1800-luvulla Suomessakin yleistyneen perinteen mukaan, karkauspäivänä myös naisilla oli lupa kosia, ilman että sitä pidettiin sopimattomana. Olipa kosija sitten kumpi osapuoli tahansa, nyt itse naimisiinmenon voi taas hoitaa vaivattomasti osallistumalla Seinäjoen seurakunnan Hääyö-tapahtumaan, joka järjestetään Lakeuden Ristissä tälläkin kertaa mieleenpainuvana päivämääränä, 24.4.2024.

‒ Seinäjoen seurakunnan ensimmäinen Hääyö pidettiin Lakeuden Ristissä 10.10.2010, silloin toisilleen sanoi tahdon yhteensä kolmetoista paria, kertoo kappalainen Merja Lampila.

Kaikkien aikojen ensimmäistä Hääyö-tapahtumaa vietettiin vain vuosi tuota aiemmin keskiaikaisessa Vantaan Pyhän Laurin kirkossa. Idean tapahtumasta, joka mahdollistaa pariskunnille ainutlaatuisen ja vaivattoman kirkollisen vihkimisen ilman mittavia järjestelyitä ja suuria kustannuksia, keksi Tikkurilan seurakunnan kappalainen Heikki Leppä. Nyt, viisitoista vuotta myöhemmin, Hääyö on suosittu tapahtuma, jota järjestetään seurakunnissa ympäri maan.

Varaa vihkiaika palvelutoimistosta

Aika Lakeuden Ristin huhtikuiseen Hääyö-vihkimiseen varataan etukäteen Seinäjoen seurakunnan palvelutoimistosta. Lisäksi on tehtävä avioliiton esteettömyyden tutkinta, joka hoituu kätevästi verkkopalvelussa esteidentutkinta.fi. Esteettömyyden tutkinta tulee tehdä riittävän ajoissa, kuitenkin viimeistään kahta viikkoa ennen vihkimistä, todistus on voimassa neljä kuukautta.

‒ Vihkipappi keskustelee lisäksi mielellään vihittävien kanssa etukäteen, jotta tilaisuudesta vihkipuheineen tulee vihittävien näköinen, sanoo Merja Lampila.

Hääyössä on vihkipappien lisäksi mukana myös häämusiikista vastaava kanttori. Vihkimisen jälkeen seurakunta tarjoaa hääparille täytekakkukahvit, joille he voivat kutsua mukaan myös 15–20 vierastaan.

‒ Hääyötä kannattaa lähteä lakeuksille viettämään kauempaakin, vihittävien ei tarvitse olla Seinäjoen seurakunnan jäseniä, vinkkaa Lampila.

Hääyö Lakeuden Ristissä 24.4.2024

Merja Lampila