Lepohetki hiljaisuudessa

Seinäjoen seurakunnan hiljaisuuden toiminta tarjoaa ajan, paikan ja tilan pysähtyä kiireisen elämänrytmin keskellä.

Hiljaisuuden toiminta_©_jenna_koivisto_ilkka_lowres.jpg

Seurakuntapastori Marjo Niskanen ja sairaalapastori Tarja Autio ja ovat olleet Seinäjoen seurakunnan hiljaisuuden retriittien pääasiallisina vetäjinä kahtena viime vuotena. Kuvaaja: Jenna Koivisto.

Hektisen arjen keskellä voi olla vaikeaa pysähtyä ja ottaa aikaa itselleen, eikä kuormittavan työelämän pyörteessä välttämättä muista kysyä itseltään, mitä minulle kuuluu. Seinäjoen seurakunnan hiljaisuuden toiminnassa saa hiljentää tahtia ja pitää lepotauon.

Hiljaisuuden retriitti on yksi hiljaisuuden toiminnan muodoista. Hiljaisuuden retriitissä vetäydytään hetkeksi pois tavallisesta elämänmenosta, hiljennytään rukouselämään ja keskitytään oman minän sekä omien elämänkysymysten kuuntelemiseen.

– Kristillisessä retriitissä vetäydytään hengelliseen tutkiskeluun ja rukoukseen. Kotonakin voi pitää retriitin, mutta arjen haasteet saattavat vaikeuttaa siihen keskittymistä. Usein vetäytymistä helpottaa se, että menee fyysisesti erilliseen paikkaan, seurakuntapastori Marjo Niskanen kertoo.

Seinäjoen seurakunnan hiljaisuuden retriittejä on pidetty Lankarin ja Honkiniemen leirikeskuksissa, ja ne kestävät yleensä kahdesta kolmeen päivään. Jokaisella retriitin osallistujilla on oma huone, jossa saa rentoutua ja levätä omassa rauhassa.

Yksin ja yhdessä

Hiljaisuuden retriitin alussa laskeudutaan yhdessä hiljaisuuteen. Retriitin aikana ei keskustella muiden osallistujien kanssa, vaan keskitytään latautumiseen ja omaan jaksamiseen.

Retriitti on vahvasti yksityinen, mutta samaan aikaan yhteisöllinen tapahtuma. Muun muassa yhteiset ruokahetket ovat tärkeä ja oleellinen osa hiljaisuuden retriittiä. Ruoka-aikoina kokoonnutaan saman pöydän ääreen nauttimaan valmiin ruuan tuomasta ilosta. Hiljaisuus on läsnä myös ruokailuissa.

– Aistit herkistyvät helposti hiljaisuudessa, kun ei keskity puhumiseen. Aistien vahvistuessa näkee, kuulee, haistaa ja maistaa tarkemmin. Sen vuoksi on merkityksellistä, miten ruoka on aseteltu pöytään, miltä se näyttää ja millaisia värejä siinä on, Niskanen avaa.

– Ruokahetkissä saa ihan rauhassa istua ja nauttia jokaisesta suupalasta. Se on harvinaista kiireisessä arjessa, sairaalapastori Tarja Autio tietää.

Hiljaisuuden retriittiin kuuluvat myös yhteiset rukoushetket, jumalanpalvelukset ja virikepuheet.

– Hiljaisuuden retriitin aikana voi myös halutessaan keskustella ohjaajien kanssa. Hiljaisuudessa saattaa nousta kaikenlaista mieleen, kun pysähtyy kuuntelemaan ja miettimään. Sellaisiakin asioita, joihin ei ole varautunut, Niskanen kertoo.

Retriitin on tarkoitus olla lepohetki, joka valmistaa ihmistä takaisin ulkomaailmaan. Levänneenä jaksaa taas paremmin kohdata toiset ihmiset ja pyörittää arkea.

– Meillä on lupa olla oman kokoisiamme, eikä meidän tarvitse olla sen enempää. Siinä ajatuksessa voimme olla levollisesti, Autio muistuttaa.

Hiljaisuuden toimintaa Seinäjoen seurakunnassa

Levollinen luottamus - hiljaisuuden retriitti Lankarin leirikeskuksessa 26.–28.4.2024

Keväisessä retriitissä on mahdollista pysähtyä, hiljentyä ja katsella luonnon heräämistä. Hiljaisuutta rytmittävät rukoushetket Raamatuntekstien ja taizé-laulujen äärellä, yhteiset ruokailut ja oma aika luonnossa liikkuen ja muuten rentoutuen. Ilmoittautuminen 7.3.2024 alkaen: seinajoenseurakunta.fi/hiljaisuuden-toiminta

Hiljaisuuden jooga®

Sairaalapappi Heli Harjunpää on kehittänyt Hiljaisuuden joogan®, joka on rekisteröity joogalaji. Hiljaisuuden joogan sisältö on kristillinen, ja sen sisältö tulee Raamatusta. Joogan liikekieli huoltaa lempeästi kehoa ja antaa tilaa hiljentymiselle sekä hengelliselle harjoittelulle. Hiljaisuuden joogassa korostuu kristillisyyden ytimestä nouseva armollisuus ja kaikkea elämää kannatteleva Jumalan rakkaus. Järjestetään maanantaisin klo 18 Pajuluoman seurakuntakodilla.

Hiljaisuuden Taizé-lauluja ja rukouksia

Seinäjoen seurakunnan hiljaisuuden toiminnassa on puolen tunnin kestoisia Taizé-laulu- ja rukoushetkiä Piirin kirkolla kuukauden ensimmäisenä torstaina klo 18 sekä Hyllykallion srk-kodilla sunnuntaina 7.4. klo 17. Taizé-laulut ovat yksinkertaisia melodisia rukouslauluja, jotka kutsuvat hiljentymään.

Tarja Autio
Tarja Autio