Ilo on irti Törnävän kirkossa

Ihmisiä seisoo kirkon portailla.

Mukana koko perheen pääsiäistapahtumaa tekemässä ja mahdollistamassa on iso joukko seurakuntalaisia.

– Pääsiäinen on meidän kristittyjen suurin ilojuhla, ja sitä juhlistetaan tänäkin vuonna Törnävän kirkon Ilta Lakeudelle -pääsiäistapahtumassa, kertoo Seinäjoen seurakunnan pastori Mikael Tammilehto.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyssä tapahtumassa kuullaan tällä kertaa niin gospelmusiikin kärkinimiä, Pekka Simojokea ja Maksettuja Viuluja, kuin tunnettuja paikallisia musiikkiryhmiä, lapsikuoro Solinaa ja Pop Up Gospelia.
Valoisalla musiikilla on keskeinen rooli tapahtumassa, mutta luvassa on myös raamattuopetusta. Tammilehto pitää tärkeänä, että pääsiäisenäkin on mahdollisuus pysähtyä rauhassa oppimaan jotain uutta Raamatusta.

– Koko ohjelma puolestaan rakentuu Ilta Lakeudelle -messun ympärille, jota vietetään niin ikään iloisissa tunnelmissa, Tammilehto sanoo.

Vapaaehtoiset voimavarana

Ilta Lakeudelle -pääsiäistapahtuma linkittyy samannimiseen messuun, eli ehtoollisjumalanpalvelukseen, joita on järjestetty Törnävän kirkossa kohta kolmen vuoden ajan. Messua mainostetaan astetta rennompana jumalanpalveluksena, jota pääsee myös halutessaan tekemään.

– Meillä on alusta saakka ollut vahva näky siitä, että tätä jumalanpalvelusta tehdään yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Unelmani on, että voisimme tarjota mahdollisimman monelle paikan etsiä omia lahjojaan, ja käyttää niitä.

Samanaikaisesti tärkeää on, että seurakuntaan voi vain tulla keräämään voimaa arkeen.
Sama visio pätee myös Ilta Lakeudelle -pääsiäistapahtumaan. Sitäkin on tekemässä ja mahdollistamassa noin kolmekymmentä seurakuntalaista.

Suklaamunia ja pääsiäispolku

Ilta Lakeudelle -messuissa lapsille on tavallisesti pyhäkoulu, mutta tällä kertaa luvassa on jotain tavallisesta poikkeavaa. Perheen pienimmille on valmistettu oma, kirkon takaosassa pidettävä pyhäkouluhetki, mutta isommat pääsevät seurakunnan lastenohjaajien ja vapaaehtoisten johdolla pääsiäispolulle kirkon ympäristöön.

– Molempiin lastenohjelmiin kuuluu myös suklaamunajahti, eli pääsiäisseikkailulta saa myös mukavan kotiinviemisen, Tammilehto vinkkaa.

Kuvaaja: Sarah Senf

Ilta Lakeudelle -pääsiäistapahtuma Törnävän kirkossa

Sunnuntai 31.3.
klo 14 Lapsen kokoinen pääsiäinen, Solina-kuoro
klo 16 Ilta Lakeudelle -messu, Mikael Tammilehto
klo 18 Se todella tapahtui, Maksetut Viulut

Maanantai 1.4.
klo 14 40 päivää ennen taivasta -raamattuopetus, Jukka Jämsén
klo 16 Iankaikkisesta iankaikkiseen, Pekka Simojoki, Anu Mäki-Latvala & Ilta Lakeudelle -houseband
klo 19 Let The Church Say Amen, Pop Up Gospel

Katso kaikki pääsiäisen tapahtumat osoitteessa seinajoenseurakunta.fi/paasiainen.

Mikael Tammilehto
Mikael Tammilehto