Lähetystyötä vappumunkki kerrallaan

Seinäjoen seurakunta järjestää perinteiset munkkimyyjäiset tiistaina 30. huhtikuuta.

Simapulloja ja munkkirinkeleitä.

Seinäjoen alueseurakunnan vappusiman pullotukseen kierrätetään ehtoollisviinipullot.

Seinäjoen seurakunnan lähetyssihteeri Pia Ketola valmistautuu vappuun keräämällä joukon vapaaehtoisia perinteisiin munkkitalkoisiin. Vapaaehtoisjoukko valmistaa joka vappu yli tuhat munkkia, jotka myydään hetkessä.

Tänä vuonna munkkimyyjäiset järjestetään Vapaaseurakunnan kongressikeskus Valkeassa, sillä Seinäjoen seurakuntakeskuksen oma keittiö on remontissa.

– Valmistamme ja myymme munkit samana päivänä, jotta ihmiset saavat tuoreita ja lämpimiä munkkeja vapuksi, Ketola kertoo.

Valtava ponnistus hyvän eteen ei onnistuisi ilman vapaaehtoisia. Ketola käy läpi seurakuntalaisia ja kysyy, kuka pystyisi tulla auttamaan ja voisi antaa omaa aikaansa vapaaehtoistyölle. Vastaukseksi hän saa lähes poikkeuksetta: ”totta kai tulen”.

– Vapaaehtoisilla on ihan valtava voima ja merkitys. Emme me työntekijät tähän yksin pystyisi, Ketola sanoo kiitollisena.

Tuotot maailmalle

Seurakunnan munkkimyyjäiset on pitkään jatkunut perinne, joka on vapaaehtoistyön tapa kokoontua yhteen tekemään hyvää. Myyjäisistä saatavat varat kerätään kirkon lähetystyölle.

– Talkoissa on aina hauskaa, kun tehdään yhdessä, ja tuotoillakin saadaan paljon hyvää aikaan maailmalla. Media tuo tänä päivänä vahvasti esille ihmisten, etenkin lasten hädän ympäri maailmaa. Munkkien paisto on varainhankintakeino, jolla voimme tukea maailmalla tehtävää lähetystyötä, Ketola taustoittaa.

Seinäjoen seurakunnalla on nimikkokohteita ja -lähettejä ympäri maailmaa eri lähetysjärjestöjen kautta. Munkkimyyjäisistä saatu summa jakautuu kaikkien lähettien ja kohteiden kesken.

– Varoilla tuemme esimerkiksi lukutaitotyötä viidessä Afrikan maassa, jotta ihmiset, varsinkin naiset ja lapset oppisivat lukemaan ja kirjoittamaan. Lisäksi varat menevät muun muassa Nepalissa tehtävään työhön, radio - ja mediatyöhön sekä koulu-, Raamatunkäännös- ja internet-työhön.

Arjen pieniä tekoja

Lähetystyö on kristityille annettu yhteinen tehtävä, joka pohjautuu Raamatun kaste- ja lähetyskäskyyn.

– Jeesuksen sana on, että me olemme kaikki yhtä arvokkaita, ja meidän tulisi auttaa toinen toistamme. Lähetystyö voi olla sitä, että muistamme ihmisiä rukouksin ja toteutamme seurakunnan perustehtävää eli viemme evankeliumia eteenpäin.

Ketola muistuttaa, että jokainen voi omassa arjessaan tehdä lähetystyötä. Helpoin tapa on lahjoittaa suoraan lähetysjärjestöille, lipaskeräykseen tai kolehtiin.

– Tapoja on monia. Voi sytyttää kynttilän kirkon aulassa olevaan lähetyskynttelikköön, tehdä käsitöitä Lähetyssopen myymälään tai osallistua myyjäisiin, joiden tuotto menee lähetystyöhön. Kun lähetystyölle avaa silmänsä, siihen törmää kaikkialla.

Sima- ja munkkimyyjäiset tiistaina 30.4.

Osta vapun herkut ja tue Yhteisvastuukeräystä sekä lähetystyötä. Munkit 1 euro / kappale. Myynnissä niin kauan kuin tuotteita riittää. Pakkausten koot vaihtelevat myyntipisteittäin. Tuotto Yhteisvastuukeräyksen ja lähetystyön hyväksi.

Kello 12 Hyllykallion seurakuntakoti

• Sima 0,75 litraa 3 euroa , 1,5 litraa 6 euroa.
  • Munkit 1 euro / munkki ja  5 euroa 5 kappaleen pussi. Maksu käteinen ja pankkikortti.

Kello 12 Peräseinäjoen seurakuntatalo

• Sima 1,5 litraa 4 euroa.
  • Munkit 5 euroa  5 kappaleen pussi.
  • Arvat 2 euroa / arpa, 5 euroa 3 kappaletta. Maksu käteinen.

Kello 12–14 Ylistaron seurakuntatalo

• Sima 1 litra 3 euroa.
  • Munkit 5 euroa 5 kappaleen pussi. Maksu käteinen ja pankkikortti. Varaathan simaa varten oman astian tai pullon.

Kello 13 Lakeuden Ristin piha

• Munkit 5 euroa 5 kappaleen pussi ja 10 euroa 10 kappaleen pussi. ​Maksu käteinen ja pankkikortti. Tuotteet valmiiksi pakattuina.

Kello 15 Konferenssikeskus Valkea, Koulukatu 47

• Munkki 1 euro / kappale. Maksu käteinen tai pankkikortti.

Lisätiedot: Vappu - Seinäjoen seurakunta (seinajoenseurakunta.fi)

Wed Apr 24 15:25:00 EEST 2024