Lapsensa menettäneiden messu

Seinäjoen seurakunnassa järjestetään 1. joulukuuta Törnävän kirkossa kello 13 alkaen lapsensa menettäneiden messu. Messun on suunnitellut teologi, Käpy ry:n vertaisryhmänohjaaja ja tukihenkilö Miia Raninen, jonka oma tytär Kerttu on menehtynyt kahdeksan vuotta sitten.

”Omasta surusta kasvoi halu auttaa. Messu on tarkoitettu kaikille lapsensa menettäneille lapsen iästä tai kuolinsyystä riippumatta. Lapsi on vanhempiensa lapsi aina, vaikka hän olisi kuollut kohtuun tai elänyt useamman vuoden. Lapsensa menettäneiden messu on rakennettu tunteiden ympärille. Vihan, ahdistuksen ja surun tunteista kuljetaan toivoon ja tulevaisuuteen, jossa on lupa elää menetetty lapsi mielessä ja sydämessä. Lapsen kuolema voi viedä kauemmaksi Jumalasta, mutta myös tuoda lähemmäs. Jospa tämä messu voisi olla yksi tie Hänen luokseen. Jumala on messussa vahvasti läsnä — pyydetään voimaa, lohdutusta ja toivoa.”

Messua varten Miia on lukenut useita lapsensa menettäneiden äitien ja isien selviytymistarinoita ja löytänyt niistä käsinkosketeltavan kivun lisäksi myös lohtua ja toivoa. Messun kaikissa osissa – esirukous, päivän rukous, synnintunnustus, saarna – on otettu huomioon lapsensa menettäneiden näkökulma: vanhempien, sisarusten, isovanhempien. Miian lisäksi mukana messussa on pastori Arja Peltoketo sekä Kertun isoveli Ilari, joka esittää tilaisuudessa viulukappaleen. Messun aikana kaikilla on mahdollisuus sytyttää tuohus menetetyn lapsen muistoksi.

Messun jälkeen voi halutessaan jäädä yhdessä kirkkokahveille sekä keskustelemaan Miian ja seurakunnan muiden työntekijöiden kanssa. Mukana on myös Käpy ry:n vertaisohjaaja Kati Mutikainen.

Lue Miian tarina Iltalehden sivuilta tästä.

2019-11-30 08:00:00.0