Vuoden Hortonomi 2020 on Esko Karttunen

Hortonomien Yhdistys ry on valinnut Vuoden Hortonomi 2020:ksi puistopäällikkö Esko Karttusen Seinäjoelta. Karttunen on toiminut Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkönä vuodesta 1995 alkaen.

Seinäjoen seurakunnan puistopäällikkö Esko Karttunen. Taustalla Lakeuden Ristin torni.

Karttunen on toiminut uransa aikana useissa seurakunta- ja viheralan luottamustehtävissä ja hänet tunnetaan työyhteisössään auttavaisena ja kuuntelevaisena kollegana. Karttunen on tuonut hortonomien ammattikuntaa esille julkisuudessa erittäin positiivisella tavalla.

Alueellista puutarhakulttuuria ja -tietoutta hän on edistänyt toimimalla Etelä-Pohjanmaan puutarhaseuran hallituksessa 1996-2002 sekä Seinäjoen kaupungin piha- ja puutarhatoimikunnassa vuosina 1995-2003. Lisäksi hän on perustanut Seinäjoen seurakunnan viheralueille kaikille avoimia näyteistutuksia.

Karttunen on toiminut Seurakuntapuutarhurit ry:n pitkäaikaisena rahastonhoitajana ja hallituksen jäsenenä. Hän on osallistunut useasti valtakunnallisten koulutuspäivien suunnitteluun ja järjestelyihin. Lisäksi hän on toiminut useiden vuosien ajan aktiivisesti hiippakunnallisten ja alueellisten koulutuspäivien järjestäjänä kehittäen oman alansa erikoisammattiosaamista.

Karttunen on kehittänyt määrätietoisesti myös oman työalansa viranomaisyhteistyötä, josta esimerkkinä on Seinäjoella hautausten palvelupolku-hanke. Seinäjoen seurakunnan työsuojelupäällikkönä hän on kehittänyt työsuojeluasioiden osaamista. Hänet tunnetaan myös oman alansa ympäristötietoisuuden edistäjänä.

Esko Karttunen on valmistunut hortonomiksi vuonna 1993 Lepaalta. Vapaa-ajan harrastukset liittyvät liikuntaan ja musiikkiin sekä erilaisiin askareisiin vapaa-ajan asunnolla Saarijärvellä.

Thu Jan 23 11:01:00 EET 2020