Piimävelliä ja klimppisoppaa

Seinäjoen seurakuntakeskuksessa on torstaina 12. maaliskuuta kello 11 alkaen tarjolla perinneherkkuja Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Perinteet ovat Pohjanmaalla edelleen kunniassa. Ja Seinäjoen seurakunnassa on ruokaperinteen lisäksi voimissaan myös kökkäperinne.
‒ Alueseurakunnassa ruokatalkoisiin tapaa kokoontua parhaimmillaan 20‒25 aktiivin porukka, kertoo vapaaehtoistyöntekijöiden porukkaa. luotsaava Elli Hirvilammi.
Yhteisvastuun hyväksi myytiin laskiaisena hernesoppaa ja kropsua, vapuksi on puolestaan luvassa niitä kuuluisia, sokkotestin perusteella Seinäjoen parhaiksi valittuja munkkeja.
‒ Perinneruokapäivää osataan myös odottaa, viime kevään myyjäisissä piimävelli ja klimppisoppa suorastaan vietiin käsistä, iloitsee Hirvilammi.
Elli Hirvilammi on yli kahden vuosikymmenen ajan ollut kantava voima Seinäjoen seurakunnan Yhteisvastuukeräyksen käytännön toteutuksissa sekä vapaaehtoisena mukana myös muussa diakoniatyössä, seurakunnan keittiötyössä ja musiikkielämässä.

Tarjottavat valmistujaisiin

Kevään ylioppilaskirjoitukset ovat parhaillaan käynnissä ja monessa perheessä mietitään jo tulevia valmistujaisia. Herkullisia tarjottavia voi tuttuun tapaan tänäkin keväänä tilata seurakunnan Yhteisvastuuväeltä.
‒ Viime keväänä meidän kökkäporukkamme leipoi seinäjokelaisiin juhlapöytiin yli 1300 karjalanpiirakkaa, yli 700 pikkupizzaa ja peräti 30 kiloa lusikkaleipiä, ynnää Hirvilammi.
Seinäjoen alueseurakunnan alueneuvoston puheenjohtaja Juhani Hihnala on toinen ahkera vapaaehtoistyön ”moniottelija”, joka kannustaa kaikkia mukaan auttamaan.
‒ Jokaiselle löytyy sopivaa tekemistä. Tekemällä oppii kokkaamaankin ja myös muuta puuhaa on tarjolla, joten esimerkiksi hygieniapassi ei ole välttämättömyys.

Yhteisvastuu tukee vanhemmuutta

Seinäjoen seurakunta on jo usean vuoden peräkkäin ollut Yhteisvastuukeräystuloksensa perusteella koko maan suurten seurakuntien kärjessä. Vuonna 2019 keräystulos oli lähes 73 000 euroa.
‒ Talkoovoimin toteutettujen myyjäisten ja tapahtumien tuotolla on keräykselle todella suuri merkitys, kiittää Seinäjoen seurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen.
Vuoden 2020 yhteisvastuuvaroilla kehitetään vanhemmuutta ja lapsen ja vanhemman välistä suhdetta vahvistavia, kynnyksettömiä tukitoimia eri puolelle Suomea vuodesta 2021 alkaen. Valtakunnallisina yhteistyötahoina ovat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa Lapset ry sekä seurakunnat.

Mon Mar 09 15:27:00 EET 2020