Perheneuvojat ratkovat korona-arjen ongelmia suorassa lähetyksessä - Lähetä kysymyksesi

Kiristyykö pinna, loppuvatko keinot käsitellä vaikeita asioita? I-Mediat, Seinäjoen seurakunta sekä Vaasan ja Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskukset aloittavat yhteistyön. Yhteistyön seurauksena syntyy uusi Toivonkylväjät -neuvontapalvelu, joka vastaa mieltä askarruttaviin kysymyksiin korona-arjen keskellä.

perheneuvonta_2_750x500.png

Kirkon perheneuvojat Sami Saharinen, Eija Harmanen sekä Riikka Uuksulainen vastaavat uudessa livekeskusteluohjelmassa lukijoiden lähettämiin kysymyksiin. Kuva: Matti Hautalahti | Teksti: Liisa Soramo | Lähde: ilkkapohjalainen.fi

Toivonkylväjät on kolmiosainen liveohjelma, joka lähetetään Ilkka-Pohjalaisen Facebookissa. Suorassa lähetyksessä lukijoiden kysymyksiin vastaavat kirkon perheneuvojat Eija Harmanen, Riikka Uuksulainen ja Sami Saharinen. He ovat omassa työssään kohdanneet sen, miten poikkeusaika näkyy ja vaikuttaa ihmisten arjessa.

Odotukset ja toiveet voivat olla erilaisia, ja tunnelma perheissä saattaa paineen alla kiristyä. Myös parisuhde voi olla koetuksella uudenlaisen kuorman alla. Meistä jokainen saattaa omalla toiminnallaan olla joskus riidankylväjä ja pahan mielen tuottaja.

Koronarajoitukset vaikuttavat myös yksinelävien arkeen. Elämä rajoitusten myötä saattaa olla aiempaa yksinäisempää.

Ohjelma lisää keinovalikoimaa

Kolmiosainen Toivonkylväjät -keskusteluohjelma tarjoaa keinoja siihen, miten pitäisi toimia, etteivät tilanteet perheissä tai parisuhteissa pääsisi kriisiytymään ja että hyvinvointia huomattaisiin vahvistaa ajoissa.
Etelä-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen johtajan Eija Harmasen mukaan liveohjelman tarkoituksena on luoda paitsi toivoa, myös tarjota luotettavaa tietoa sekä työkaluja kriisin aiheuttamien tunteiden ja epävarmuuden käsittelemiseksi.

– Kevät tuo toivoa. Mitä keväällä kylvetään, sitä syksyllä niitetään. Nyt on aika istuttaa siemeniä maahan ja kylvää samalla toivoa, hän tiivistää ohjelman ydinajatuksen.

Kolmena keskiviikkona toukokuussa

Toivonkylväjät-liveohjelma lähetetään Ilkka-Pohjalaisen Facebookissa keskiviikkoisin kello 18.00 alkaen. Ensimmäinen suora lähetys on keskiviikkona 6. toukokuuta.

Ohjelman keskustelut lajitellaan kysymysten perusteella väljästi erilaisiin aihepiireihin. Alustavat teemat ovat tiiviisti kotona, yksin ja yhdessä sekä huolet ja huominen. Kussakin keskustelussa punaisena lankana toimivat lukijoiden ennakkoon lähettämät kysymykset.

– Kysymyksiä saa lähettää kuitenkin kaikista mieltä askarruttavista asioista, Harmanen painottaa.

Perheneuvojien vetämät livekeskustelut jatkuvat keskiviikkoisin 20. toukokuuta saakka. Kaikki lähetykset kootaan ilmaisina tallenteina jälkeenpäin katsottaviksi Youtubeen.

Korona näkyy perheneuvojien arjessa

Koronapandemia on muuttanut myös perheneuvojien päivittäistä rutiinia sekä Seinäjoella että Vaasassa. Henkilökohtaiset kohtaamiset ovat siirtyneet etäyhteyksien varaan, mutta arkiset ongelmat eivät ole kuitenkaan poistuneet.
Millä tavoin poikkeusolot ovat perheasiain neuvottelukeskuksissa näkyneet?

– Ahdistus- ja masennusoireita tulee vastaan päivittäin. Ja jos elämässä on ollut jo valmiiksi kriisitilanne, niin se on saattanut syventyä entisestään, Riikka Uuksulainen toteaa.
– Elämä on muuttunut hyvin paljon, ja esimerkiksi harrastukset ovat monilla jääneet kokonaan. Perhe-elämä on pitänyt keksiä uudelleen, Sami Saharinen jatkaa.
– Huolien lisäksi esiin on tullut myös hyviä asioita, Harmanen painottaa.

Toivonkylväjät on osa valtioneuvoston Suomi toimii -kampanjaa. Kampanja tukee kriisiviestintää poikkeuksellisessa koronatilanteessa.

Mikä sinua huolettaa juuri nyt? Lähetä kysymyksesi.
Lähetä kysymyksesi Ilkka-Pohjalaisen verkkoartikkelin kautta tästä.

Wed Apr 29 10:00:00 EEST 2020