Hyvä, paha aggressio

Terhi Ketola-Huttunen puhuu lauantaina Nurmossa naisen vihasta.

”Sulla ei ole vielä tuo perse levinnyt, kun et ole saanut lapsia”, toteaa 48-vuotias nainen 29-vuotiaalle naiselle.

Toteamus pitää sisällään kateutta ja vertailua, naisen aggressiolle tyypillisiä ilmenemismuotoja. Tytöt ja naiset kohtelevat välillä toisiaan käsittämättömän epäempaattisesti ja aggressiivisesti. Hyvin usein aggressio liittyy kateuteen ja mustasukkaisuuteen. Toisella on jotakin, mitä itsellä ei ole: menestystä, ihana perhe, ystäviä, kauneutta – tai vaikkapa esimiehen hyväksyntää. Ikään kuin ei olisi sallittua olla sekä kaunis että pätevä tai sekä ammatillisesti menestyvä että äiti.

Naisen kateus on usein pahan puhumista selän takana, monesti varsin sofistikoidusti ja naamioidusti. Netin keskustelupalstoilla naisten keskinäinen aggressio saa äärimmäiset mittasuhteet ja toisten arviointi kohdistuu lähes kaikille elämänalueille. Herkullisimmat ja loukkaavimmat arvostelut rakennetaan hyvin usein äitiyden ympärille. ”Etkö sä imetä! Mun mielestä kaikki äidinmaidon vastikkeet pitäisi tuhota!”

Muun muassa tällaisia esimerkkejä Terhi Ketola-Huttunen ja Heli Pruuki ovat kohdanneet psykoterapeutin työssään ja koonneet ne kirjaansa Vihainen Nainen, Hyvä, paha aggressio, jonka pohjalta Ketola-Huttunen puhuu tulevana lauantaina Nurmon kappeliseurakunnan Naisten aamiainen -tilaisuudessa.

Omista rajoista on lupa pitää kiinni

Aggressio voimana on kuitenkin välttämätön ihmisen hyvinvoinnille. Monelle naiselle oman voiman terve ilmaisu tuntuu vaikealta. Pelottaa, että omaa tahtoa ilmaistessa minusta ei enää pidetä. Ketola-Huttunen ja Pruuki ovat kohdanneet paljon tarinoita, joissa naiset kuvaavat esimerkiksi ajautumistaan ihmissuhteisiin silloin, kun omaa halua ei ole löytynyt missään kohtaa. Alttarilla on mietitty, että nyt tulee tehtyä elämänsä virhe tai ystävyyssuhdetta on jatkettu vuosikausia, vaikka jokainen tapaaminen on ottanut enemmän kuin antanut.

Myönteistä aggressiota voisi kuvata lauseella ”kaikki se hyvä, mitä itselleni toivon”. Myönteinen aggressio liittyy voimakkaasti tahtoon ja näkyy rohkeutena, itsearvostuksena ja haluna viedä omaa elämää hyvään suuntaan. Terveen aggression avulla ihminen myös piirtää omat rajansa: mitä minulle saa tehdä ja mitä ei? Terve aggressio suojelee ihmistä väärin kohtelulta, hyväksikäytöltä, jyrätyksi ja ohitetuksi tulemiselta.

Kun oma raja tulee vastaan, ei tarvitse kuunnella toista ihmistä tai suostua hänen vaatimuksiinsa, ei myöskään antaa itsestään kertomalla ajatuksistaan, tunteistaan tai toiveistaan. On lupa itse rajata sitä, mihin suostuu, eikä siihen tarvita erityisiä perusteluja. Ei tarvitse olla kiltti, mutta on hyvä olla ystävällinen. Voi harjoitella esimerkiksi ystävällistä, mutta määrätietoista kieltäytymistä: ”Kiitos kun kysyt, mutta en valitettavasti pääse tulemaan”, ”Hyvä ajatus, mutta valitettavasti en ole käytettävissä”.

Nurmon kappeliseurakunnan Naisten aamiaiset

Naisten amiaiset järjestetään lauantaisin kello 10 Nurmon seurakuntakodilla.

• 26.9.2020 Psykoterapeutti Terhi Ketola-Huttunen: Vihainen nainen -kirjan pohjalta.
  • 24.10. Sairaanhoitaja Malla Ivalo: Saattohoito ja saattohoidon vapaaehtoisena toimiminen.
  • 21.11. Pastori Karoliina Virkamäki: Nöyryys ja hiljaisuus – uskon salaisuuksien äärellä.

Naisten illat löydät osoitteesta seinajoenseurakunta.fi/tapahtumat.

Mon Sep 21 16:15:56 EEST 2020