Ruokapankin Joulupöytä-keräys käynnistyy

Seinäjoen seurakunnan Ruokapankin perinteinen Joulupöytä-keräys käynnistyy taas 1. lokakuuta. Ruokapankin apu ja keräyksen tuotto kohdistetaan lyhentämättömänä Seinäjoen seurakunnan alueella asuville, apua tarvitseville perheille.

‒ Avun tarve on valtava. Jopa 850 perhettä, joista suurin osa on isoja lapsiperheitä, tarvitsee jouluisin tukea, kertoo Seinäjoen seurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen.

‒ Jo 15 euron lahjoituksella voimme hankkia lahjakortin lapselle, jolle se saattaa olla tulevan joulun ainut lahja. Ja mikäli voit lahjoittaa tuplasti tuon summan, saamme perheen juhlapöytään kinkun, joululaatikot ja -salaatin. Jos lahjoituksesi on 70 euroa, voidaan sillä hankkia jo kokonainen kassillinen ruokaa, summaa Seinäjoen seurakunnan ruoka-avun koordinaattori Marika Dahl.

Myös yritykset voivat auttaa

Marika Dahl kertoo, että vuosittain Ruokapankista jaetaan apua yhteensä noin 455 000 euron arvosta.
– Jaoimme viime vuonna noin 4 000 ruokapankkiseteliä ja sen on laskettu koskevan noin 10 000 ihmistä. Valitettavasti näin, sillä toivoisin sosiaaliturvan olevan riittävä.

Yritykset voivat tukea Ruokapankin toimintaa antamalla suoraan rahaa tai lahjoituksena ruokatarvikkeita.

– Raha on siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että voimme ostaa juuri sellaisia tuotteita, joita asiakkaat tarvitsevat. Myös yritysten elintarvikelahjoitukset ovat todella tärkeitä, ja kaikki erilaiset ruokapöydän antimet ovat tervetulleita, Dahl sanoo.
Joulunaikaan jaetaan isompi ruokakassi.

– Pyrimme saamaan vähän ekstraa joulukassiin, joten kahvi tai suklaa on ihana lahjoitus, joka on mukava jakaa eteenpäin.

Ruokapankkipäivä Seinäjoen kouluissa

Seinäjoen kaupungin kouluissa viettiin kolmatta perättäistä kertaa Ruokapankkipäivää keskiviikkona 9. syyskuuta. Tällöin kaupungin ruokapalvelut lahjoittivat jokaisesta syödystä koululaisen ateriasta 0,50 € Seinäjoen seurakunnan Ruokapankille.

‒ Ruokapankkipäivänä on tarjolla keitto, näkkileipä, levite ja maito. Päivään osallistuvat sekä perusopetus, lukiokoulutus että ruokapalvelut, kertoo Seinäjoen kaupungin ruokapalveluiden ruokapalveluasiantuntija Susanna Suorauha.

Ruokapankkipäivänä Seinäjoen koulussa syötiin yhteensä 7138 annosta ja Ruokapankille kerättyyn yli 3500 euroa. Summa käytetään osana Ruokapankin muita varoja joululahjakorttien hankkimiseen vähävaraisten seinäjokelaisten perheiden alle 17-vuotiaille lapsille ja nuorille.

Näin osallistut

Tilisiirto

Tilinumero: FI13 5419 0110 000936 (EPOP). Saajaksi: Seinäjoen Seurakunta/ Ruokapankki. Viestiksi: "Lahjoitus Ruokapankille"

Mobiilimaksu

MobilePay, keräyksen viisinumeroinen lyhtynumero on 63650 (Ruokapankkikeräys Seinäjoen seurakunta).

Keräyslupa RA/2019/763. Voimassa 25.9.2019–31.12.2020.

Thu Oct 01 13:08:48 EEST 2020