Suosittu peräkonttikirppis Ylistarossa

Jo perinteeksi muodostunut peräkonttikirppis järjestetään Ylistaron kirkon ja seurakuntatalon piha-alueella ​torstaina ​19. päivä elokuuta.

Suvi Loukola Ylistaron kirkon edessä.

Peräkonttikirppikset ovat olleet suosittuja, joten tänäkin vuonna paikalle odotetaan reilusti väkeä, kertoo Ylistaron kappeliseurakunnan diakoniatyöntekijä Suvi Loukola. Kuva: Sarah Senf.

– Viime vuonna tätä ei voitu järjestää koronan vuoksi, kertoo Ylistaron kappeliseurakunnan diakoniatyöntekijä Suvi Loukola.

Peräkonttikirppikset ovat olleet suosittuja, joten tänäkin vuonna paikalle odotetaan reilusti väkeä. Myyjiä on ollut 10–15, vieraita useita kymmeniä.

– Osallistujamäärä tietysti riippuu aina säästä, koska ulkona ollaan.

Viideltä iltapäivältä alkava tapahtuma päättyy seitsemältä.

– Tämä on aika nopea rykäisy, Loukola toteaa.

”Yhden romu on toisen aarre”

Käytetty tavara on tehnyt kauppansa. Loukola sanoo, että ympäristönäkökulma on tapahtumassa tärkeä.

– Uusien tavaroiden myyjiä tapahtumassa ei ole, vaan keskitymme perinteiseen kirppismeininkiin. Myyjät tuovat omia tavaroitaan myyntiin, jotka kierrätyshengessä liikkuvat pikkurahalla uusille omistajille. Yhden romu on toisen aarre.

Loukola sanoo, että kaikki halukkaat mahtuvat mukaan. Tapahtuma järjestetään kirkkopihan pienellä parkkipaikalla, jonne mahtuu 15–20 autoa.

– Tarvittaessa voidaan levittäytyä myös isolle parkkipaikalle.

Makkaraa ja lättyjä

Kirppistavaroiden lisäksi tapahtumassa on myynnissä makkaraa, lättyjä, kahvia ja mehua.

­– Tämän lisäksi järjestämme musiikillisen hartaushetken kello 18, jonka vetää ​tänä vuonna Seinäjoen alueseurakunnan diakoniajohtaja Otto Savolainen. Tämä alkaa muodostua peräkonttikirppiksen perinteeksi, sillä hartaus on järjestetty joka vuosi, Loukola kertoo.

Peräkonttikirppis on kappeliseurakunnan kahden työmuodon yhteisponnistus. Loukola kertoo, että tapahtuman myyntipaikkavuokrien ja kahvilan tuotto menee diakoni​a- ja lähetystyölle puoliksi.

– Molemmat työmuodot ovat olleet mukana tekemässä ja järjestämässä. Kun kappelin ​vapaaehtois- ja työntekijäjoukko on pieni, yhteistyössä on voimaa.

Peräkonttikirppiksen myyntipaikan hinta on kymmenen euroa. Varauksen voi tehdä arkisin kello ​9–15 diakonian päivystysnumeroon 06 418 4090 ​tai sähköpostilla annu.muukari@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä 13. elokuuta mennessä.

Teksti: Juho Kuorikoski

Peräkonttikirppis

• Torstaina 19.8. klo 17–19 Ylistaron kirkon ja seurakuntatalon pihassa
  • Myynnissä makkaraa, lättyjä, kahvia ja mehua