Kerhoja moneen makuun

Elokuun lopussa käynnistyvissä Seinäjoen seurakunnan kerhoissa nuorten rooli kerhonohjaajina on merkittävä.

Kerhonohjaaja Aliisa Rintakoski ja nuorisotyönohjaaja Kirsi Martikkala.

Nuorisotyönohjaaja Kirsi Martikkala (oik.) kertoo, että kerhonohjaajat ovat tärkeitä työkavereita. Aliisa Rintakoski on kerryttänyt vuoden ajan työkokemusta kerhonohjaajana toimimisesta. Kuva: Sarah Senf.

Elokuun lopussa alkavat jälleen pyörimään Seinäjoen seurakunnan alakouluikäisille suunnatut kerhot.  Perinteisiä kerhoja ovat tyttö- ja poikakerhot, mutta myös muuta on tarjolla.

– Meillä on muun muassa ollut kokkikerhoja, piensähköautokerhoja ja paljon erilaisia liikuntakerhoja, kertoo Seinäjoen seurakunnan nuorisotyönohjaaja Kirsi Martikkala.

Viime kaudella Ylistaroon syntyi kerhonohjaajien omasta aloitteesta akrobatiakerho.

– Jos ohjaajalla on jokin oma vahvuus tai osaaminen, niin kerho voi rakentua sen ympärille.

Monet kerhonohjaajista ovat käyneet rippikoulun, mutta kerhonohjaajana tai apuohjaajana voi työskennellä jo ennen rippikouluikää.

– Kerhonohjaajia on meillä Seinäjoen alueella kymmeniä, ja he ovat meille tosi tärkeitä työkavereita. Ilman heitä kerhot eivät voisi pyöriä tällä mittakaavalla, Martikkala kiittelee.

Todellinen luottamustehtävä

Lukiolainen Aliisa Rintakoski aloitti viime syksynä kerhonohjaajan uransa Kertunlaakson seurakuntakodilla, jossa hän piti tyttökerhoa kerran viikossa 3.-4. -luokkalaisille. Nyt hän on mukana toista vuotta.

– Halusin saada jotain kivaa tekemistä ja samalla työkokemusta. Kerhonohjaajan työ on ollut tosi mukavaa, Rintakoski sanoo.

Kerhon tytöt ovat ottaneet ohjaajat kuin isosiskokseen.

– On ollut kiva huomata kuinka tytöt arvostavat ja kuuntelevat meitä ohjaajia. He myös kertovat meille mitä kotona tai koulussa on tapahtunut. Jos vaikka kotona on siskon kanssa ollut riitaa, niin juttelemme siitä.

Aliisan ohjaamassa kerhossa askarellaan, ulkoillaan ja järjestetään yhteisleikkejä. Jokaisen kerhon alussa on pieni hartaushetki.

– Esimerkiksi viime talvena kävimme myös pulkkamäessä meidän tyttöjen kanssa ja se taas toi mukavaa vaihtelua kerhon normaalin toimintaan, Rintakoski kertoo.

Leiriohjaajan pesti

Aliisa käy nyt lukiota ja tulevaisuuden urahaaveet eivät ole vielä täysin kirkastuneet.

– Aika monta vaihtoehtoa on käynyt mielessä, mutta selvää suuntaa ei vielä ole. Tykkään olla lasten kanssa tekemisissä ja olen kiinnostunut psykologiasta, joten luokan- tai päiväkodinopettajan ammatit ovat käyneet mielessä.

Näihin ammatteihin kerhonohjaajan tehtävä antaa hyvää työkokemusta ja esimakua. Koulutusta kerhonohjaajat saavat syys- ja kevätkauden alussa.

– Jos haluaa mukaan ohjaajaksi, mutta ei pysty sitoutumaan esimerkiksi harrastusten vuoksi viikoittaiseen kerhon pitämiseen, niin mukaan voi tulla myös yksittäiselle leirille isoseksi, Martikkala vinkkaa.

Teksti: Jaakko Jokela

2021-08-04 15:00:54.0