Nuoret opettavat musiikkikoulussa

Seinäjoen seurakunnan musiikkikoulu avaa taas elokuussa ovensa. Oppilaita on noin 60–70, ja uusia on perinteisesti aloittanut parikymmentä joka vuosi.

Kuvassa huiluoppilas Aino Poikkimäki yhdessä opettajansa Aino Koivukankaan kanssa.

Aino Poikkimäki (vas.) on soittanut kaksi vuotta poikkihuilua Aino Koivukankaan johdolla. Kuvaaja: Sarah Senf.

– Aika säännönmukaisesti on mennyt, että yksi kolmasosa on uusia, ja kaksi kolmannesta jatkavia, kertoo musiikkikoulun rehtori Pirjo Kotkaniemi.

Opiskelu musiikkikoulussa voi poikia oppilaalle myös työpaikan. Kotkaniemi kertoo, että nuoria kaivattaisiin pianon- ja kitaransoiton opettajiksi.

– Kyseessä ovat yleensä Etelä-Pohjanmaan musiikkiopiston oppilaat, jotka ovat omissa soitto-opinnoissaan ehtineet hieman pidemmälle.

Musiikkikoulu toimii Kotkaniemen mukaan sillä periaatteella, että opettajina toimivat pääasiassa nuoret. Mukana on muutama konkariopettaja, joilla kokemusta on hieman enemmän.

– Jotkut opettajista ovat olleet töissä meillä useita vuosia, mutta kyllä vaihtuvuuttakin on. Yleensä opettajat ovat lukioikäisiä Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistossa opiskelevia nuoria, joten työn kesto on yleensä enimmillään neljä vuotta.

Aino Koivukangas aloittaa syksyllä kolmannen vuotensa huilunsoitonopettajana.

– Parasta opetustyössä on ollut seurata oppilaiden kehittymistä. Odotan innolla uuden lukuvuoden alkamista, sekä uusien että vanhojen oppilaiden tapaamista.

Kaksi vuotta Aino Poikkimäen opettajana toimineella Koivukankaalla on ollut 3–6 oppilasta lukuvuodessa.

Ensimmäinen työpaikka

Lukio-opinnot ja muut harrastukset ovat näkyneet jonkin verran soitonopettajiksi hakeutuvien määrässä.

– Opettajien löytäminen on aina pieni haaste, mutta kovasti töitä tekemällä olemme saaneet joka vuosi tarpeellisen määrän opettajia.

Nuoret opettajat olleet Kotkaniemen mukaan aina pidettyjä ja kypsiä tekemään opetustyötä.

– Tämä ilahduttaa vuodesta toiseen. Moni lapsi saa heistä esikuvan. He katsovat opettavaa nuorta aivan eri tavalla kuin minua, vanhaa muoria.

Musiikkikoulun opettajan työ on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka.

– Tukea saa varmasti, ohjaus ja perehdytys ovat tärkeitä nuorten aloittaessa vastuullista opetustyötään.

Kotkaniemi toivoo nuorten ottavan yhteyttä myös tänä syksynä, sillä musiikkikouluun kaivataan erityisesti pianon- ja kitaransoiton opettajiksi muutamaksi viikkotunniksi iltapäivisin ja iltaisin.

Kaikki mahtuvat mukaan

Oppilaaksi musiikkikouluun ovat tervetulleita kaikki kuusivuotiaista ylöspäin.

– Meillä ei ole lähtötasovaatimuksia tai musikaalisuustestejä.

Seurakunnan musiikkikoululla alkaa tänä syksynä 33. toimintavuosi. Musiikkikoulussa voi opiskella pianon-, kitaran-, poikkihuilun- ja nokkahuilunsoittoa. Alusta lähtien oppilasmäärä on ollut huima, ja Kotkaniemi sanookin, että musiikkikoululle on selkeästi ollut tarvetta.

– Malli haettiin Tampereelta. Musiikkikouluja on meidän lisäksemme vain siellä ja Vaasassa.

Musiikkikoulussa on myös muutamia paikkoja aikuisille. Kotkaniemi kertoo, että aloituspaikkoja kannattaa kysellä.

– Huilussa ja pianossa on mahdollisuus aikuisopetukseen.

Kotkaniemi sanoo, että aikuisen opettaminen vaatii opettajalta hieman enemmän kuin lapset.

– Tämä saattaa olla joillekin kynnyskysymys, mutta näin digiaikana nuoret opettavat muutenkin vanhempia ihmisiä, joten miksi ei sama toimisi musiikissakin. Tämä on vain asennekysymys.

Teksti: Juho Kuorikoski

Musiikkikoulun opettaja- ja oppilaspaikkoja voi tiedustella sähköpostitse pirjo.kotkaniemi@gmail.com tai soittamalla 0400 926 400. Lisätietoja osoitteessa seinajoenseurakunta.fi/musiikkikoulu.

Wed Aug 11 11:44:00 EEST 2021