”Tulkoon tie sinua vastaan, olkoon tuuli aina myötäinen”

Seinäjoen seurakunnan uudet työntekijät siunataan tehtäviinsä sunnuntaina Peräseinäjoen kirkossa toimintakauden avausjumalanpalveluksessa.

Keltaiseen jakkuun pukeutunut kanttori Tuija Niemistö kävelemässä varjoisalla tiellä.

Kanttori Tuija Niemistö on yksi yhdeksästä työntekijästä, jotka siunataan tehtäväänsä sunnuntaina 5. syyskuuta Peräseinäjoen kirkossa kello 10. Kuva: Matti Hautalahti.

Tehtävään siunaamisia järjestetään Seinäjoen seurakunnassa vuosittain enintään pari kertaa. Tilaisuus kokoaa yhteen työntekijöitä seurakunnan joka alueelta.

Seinäjoen alueseurakunnan kanttori Tuija Niemistö on yksi tehtäviin siunatuista.

– Seurakunta siunaa työntekijät seurakunnan työhön, ja Jumalalta pyydetään yhdessä Kristuksen kirkkona siunausta.

Tilaisuudessa rukoillaan Jumalan siunausta tehtävään kutsutuille. Työntekijöille toivotaan viisautta, voimaa ja taitoa toimia tehtävissään seurakunnan parhaaksi.

– Työntekijöiltä kysytään, haluavatko Kristuksen kirkossa Kristuksen ruumiin jäsenenä palvella seurakuntaa siinä työtehtävässä, johon tämä on kutsuttu, Niemistö kertoo.

­– Siunaus on parasta mitä voi saada. Se sisältää kaiken sen, mitä Jumala voi meille antaa.

Niemistö kertoo konkreettisen esimerkin.

– Kun minut kuvattiin tätä lehtijuttua varten, ajattelin, että mennään ottamaan kuva Törnävän kirkolle, koska se on minun työaluettani. Kuvaaja sen sijaan ehdotti, että lähistöllä on hieno tie, joka sopisi hyvin kuvausmiljööksi. Jumala johdattaa minua omalla tielläni ja siinä tehtävässä, johon hän on antanut minulle lahjat. Tie on hieno vertauskuva.

Siunauksesta valtuutus tehtävään

Siunaus antaa valtuutuksen toimia siinä tehtävässä, mihin työntekijä on kutsuttu.

– Seurakunta on mukana rukoilemassa puolestani ja kantamassa esirukouksessa, että minut liitetään Seinäjoen seurakunnan työyhteyteen Jumalan kasvojen edessä ja seurakunnan läsnä ollessa.

Virsikirjan viimeinen virsi, numero 979, kuvaa Niemistön mielestä tätä hyvin.

– Siinä lauletaan ”Tulkoon tie sinua vastaan, olkoon tuuli aina myötäinen.

Niemistö on urallaan osallistunut kahteen siunaukseen.

– Ensimmäisellä kerralla minut siunattiin Jurvassa virkaan, ja kymmenen vuotta myöhemmin virkaan Vaasan suomalaisessa seurakunnassa. Siitä on kulunut 15 vuotta, ja nyt olen tässä.

Siunaaminen etenee kirkkokäsikirjassa määritetyn kaavan perusteella.

– Papin pitämän saarnan kautta siunaamiseen tulee mukaan tietynlainen omakohtaisuus.

Niemistö sanoo, että on upeaa olla osa seurakuntaa.

– Ja upeaa on myös toimia sen hyväksi omien lahjojeni mukaan. Jumalan siunaus on kaiken ydin.

Seinäjoen seurakunnan toimintakauden avausjumalanpalvelus ja uusien työntekijöiden tehtävään siunaaminen järjestetään sunnuntaina 5. syyskuuta Peräseinäjoen kirkossa kello 10 alkaen. Jumalanpalvelus on kuunneltavissa verkkokirkon kautta osoitteessa seinajoenseurakunta.fi/verkkokirkko sekä Radio Dein kanavalla 89,4 MHz. Jumalanpalveluksen jälkeen on kirkkokahvit kirkon pihassa.

Tehtävään tai virkaan siunattavina ovat kanttori Tuija Niemistö, pastori Mikael Tammilehto, nuorisotyönohjaajat Jani Kela ja Tiina Rankinen, leirikeskustoiminnan johtaja Markku Autio, palvelusihteeri Saara-Leena Koskela sekä kiinteistönhoitajat Joni Harjula, Marko Ketola ja Mika Viitanen.

Seurakunnan tilaisuuksissa huomioidaan kasvomaskisuositus, turvavälit ja käsihygienia. Tilaisuuksiin voi osallistua vain ilman flunssaoireita.

Teksti: Juho Kuorikoski

Wed Sep 01 15:29:00 EEST 2021