Piispa Yrjö Sariolaa muistetaan 10. syyskuuta Jyväskylässä

Syyskuun 10. päivänä 2021 on kulunut tasan viisi vuotta piispa Yrjö Sariolan (1932–2016) kuolemasta. Lapuan hiippakunta ja Jyväskylän seurakunta järjestävät kello 18 Jyväskylän Kaupunginkirkossa kirkkohetken Yhteyden kädenpuristus, jossa muistetaan sanoin ja sävelin Yrjö Sariolan elämää ja työtä.

Piispa Yrjö Sariola alba yllään kättelemässä selin kameraan olevaa miestä.

Yhteyden kädenpuristus -kirkkohetkessä muistetaan sanoin ja sävelin Yrjö Sariolan elämää ja työtä.

Yrjö Sariola oli Lapuan hiippakunnan historian toinen piispa. Hän hoiti tätä virkaa yli kaksi vuosikymmentä 1974–1995, ja hänen kädenjälkensä näkyy hiippakunnassa ja kirkossa. Kirkkohetken otsikko Yhteyden kädenpuristus muistuttaa Sariolan työstä yhteyden rakentamiseksi hiippakunnan eri osien ja kirkollisten ryhmien välille. Painotukset näkyivät jo hänen vuonna 1975 julkaisemassaan kirjassa Yhteistyön merkiksi kättä.

Yhteyden ajatus liittyy erityisesti jumalanpalveluselämään, jonka hyväksi Yrjö Sariola teki merkittävää työtä. Hän muun muassa toimi jumalanpalvelusuudistuksen valmistelleen komitean puheenjohtajana. Yhteys ilmeni jo kirkon ovella kädenpuristuksessa, jolla Sariola tervehti messuun tulijaa.

Kirkkohetkessä piispa Simo Peura pohtii Yrjö Sariolan merkitystä piispana ja teologina. Lääninrovasti Heikki Sariola kertoo Yrjö Sariolan elämästä ja työstä perheenjäsenen näkökulmasta. Kanttori Jukka Hassinen ja musiikkikasvattaja Terhi Hassinen tuovat mukaan Yrjö Sariolalle rakkaan musiikin. Kirkkohetki päättyy vesperiin, jonka johtavat pastori Satu Konsti ja kirkkoherra Arto Viitala.

Lisätiedot: hiippakuntapastori Jaakko Antila, 040 777 3210

Mon Sep 06 10:29:00 EEST 2021