Jotta jokainen tulisi kuulluksi

Kirkon keskusteluavun päivystäjiksi haetaan rinnalla kulkijoita ja lähimmäisiä.

Pastori Sanna Ålander kuvattuna vehreässä ympäristössä.

Pastori Sanna Ålanderilla on pitkä kokemus Kirkon keskusteluavun päivystystyöstä. Kuva: Sarah Senf.

Seinäjoen seurakunnassa Kirkon keskusteluavusta vastaavalla kappalainen Sanna Ålanderilla on itsellään pitkä kokemus päivystystyöstä.

‒ Kävin Kirkon keskusteluavun päivystyskoulutuksen opiskeluaikoina Helsingissä ja toimin sen jälkeen vapaaehtoisena päivystäjänä usean vuoden. On ollut mieletöntä nähdä, miten intohimoisesti tätä auttamistyötä tehdään ympäri Suomen rakkaudesta lähimmäisiin, jotta kenellä tahansa, joka kokee tarvetta jutella ja tulla kuulluksi, olisi siihen mahdollisuus.

Sanna Ålander kertoo, miten palkitsevaa on, kun voi kuuntelemalla ja asioita yhdessä pohtimalla olla jollekin toiselle avuksi kulkemalla hetken rinnalla.

‒ Monasti päivystysvuoron jälkeen on sellainen tunne, että on itse ollut käydyissä keskusteluissa myös saamapuolella. Haasteellista puolestaan on joskus se, ettei anonymiteettiin ja kertaluontoisuuteen perustuvassa keskusteluavussa voi enää uudestaan soittaa yhteydenottajalle ja kysyä, mitä hänelle kuuluu.

Päivystäjä kuuntelee ja kulkee rinnalla

Kirkon keskusteluavun päivystäjinä toimii ympäri Suomen yhteensä yli 1100 vapaaehtoista, koulutettua päivystäjää sekä seurakunnan työntekijää. Seinäjoella toimii oma Kirkon keskusteluavun päivystysrinki. Sanna Ålander kannustaa uusia päivystäjiä liittymään joukkoon.

‒ Päivystäjiltä ei vaadita erityisosaamista tai alan ammattitutkintoa, tärkeää on kyky kuunnella, kulkea rinnalla ja keskustella rohkeasti, myös uskoon liittyvistä asioista, yhteydenottajan ehdoilla.

Kaikki uudet päivystäjät haastatellaan, koulutetaan ja perehdytetään tehtävään.

‒ Eikä tarvitse pelätä, että kalenteri täyttyy viikoittaisista päivystysvuoroista. Palvelevassa puhelimessa päivystysvuoro Seinäjoella osuu kohdalle noin kerran kahdessa kuukaudessa, Palvelevassa chatissä kerran kuukaudessa.

Koska yhteydenottaja voi haluta keskustella vaikeistakin asioista, on tärkeää, että päivystäjän oma elämäntilanne on sen verran tasainen, että jaksaa kuulla ja kuunnella toisten ihmisten iloja ja suruja.

‒ Päivystäjiä tuetaan muun muassa työnohjauksilla ja koulutuksilla, jotta he jaksavat tärkeässä työssään, eikä kukaan jää yksin, jos keskusteluissa on vaikka tullut vastaan raskaita tai mieltä painavia asioita.

Teksti: Kirsi Poltto

Päivystäjiä Kirkon keskusteluapuun

Haemme vapaaehtoisia Kirkon keskusteluavun päivystäjiä Seinäjoelle Palvelevaan puhelimeen ja Palvelevaan Chat:iin. Hae päivystäjäksi 10.10. mennessä osoitteessa: vapaaehtoistyo.fi

Fri Sep 24 16:42:00 EEST 2021