Perheasiain neuvottelukeskuksesta apua perheen ja parisuhteen solmukohtiin maksutta ja matalalla kynnyksellä

Jukka Salomäki ja Anne Bexar ovat aloittaneet perheneuvojina Seinäjoen seurakunnan palveluksessa.

Perheneuvojat Anne Bexar ja Jukka Salomäki kuvattuna E-P:n Perheasiain neuvottelukeskuksen käytävällä.

Anne Bexar ja Jukka Salomäki ovat aloittaneet perheneuvojina Seinäjoen seurakunnan palveluksessa. Kuva: Jenna Koivisto.

Bexar on työskennellyt vuodesta 2007 pappina Vaasan suomalaisessa seurakunnassa.

– Kaiken kaikkiaan olen toiminut pappina 15 vuotta. Olen työni ohessa hankkinut parisuhde- ja terapiakoulutusta sekä tehnyt pitkään lapsi- ja perhetyötä seurakunnassa.

Jukka Salomäki puolestaan on aiemmin toiminut perheneuvojana Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä. Hänellä on kuitenkin juuret Etelä-Pohjanmaalla.

– Olen kotoisin Lapualta ja halusin palata juurilleni. Minulla on ollut vapaa-ajanasunto täällä, joten muutos ei ole ollut kovin jyrkkä.

Ennen perheneuvojan työtä Varsinais-Suomessa Salomäki työskenteli 16 vuotta Kuntoutussäätiössä asiakas- ja johtotehtävissä.

Vahvempi parisuhde keskustelemalla

Perheasiain neuvottelukeskuksessa parit ja perheet saavat apua elämänsä solmukohtiin. Perheneuvojat toimivat keskustelun välittäjänä ja kuuntelijana auttaen etsimään elämään uusia näkökulmia ja toimintamalleja.

– Tapaamme pareja ja yksilöitä erilaisissa parisuhteen haasteissa. Voi olla vuorovaikutusongelmia tai vaikkapa erokysymyksiä, Salomäki toteaa.

– Ylipäänsä käsittelemme perheen ristiriitoja. Juttelemaan voi tulla yksinkin parisuhteen haasteista, koska joskus voi olla sellainen tilanne, ettei saa kumppania mukaan. Asioiden pohtiminen yksinkin on hyödyllistä, jos tilanne on sellainen, että perhe tarvitsee tukea, jatkaa Bexar.

Salomäki sanoo, että keskusteluissa pyritään vahvistamaan parisuhdetta. Keskustelemalla voi löytää avaimet myös hyvään eroon.

– Lopputulos ei välttämättä ole se, että pysytään yhdessä. Vaikka pari päätyisikin eroon, on sitä ennen hyödyllistä keskustella asioista, jotta ero sujuisi sopuisammin.

Keskustelemaan voi tulla hyvin matalalla kynnyksellä.

­– Tämä on asiakkaille täysin maksutonta ja luottamuksellista, Bexar sanoo.

Perheasiain neuvottelukeskuksessa palvellaan kaikkia asiakkaita kaikenlaisissa parisuhteissa.

– Monet kuvittelevat, että pitää kuulua kirkkoon ennen kuin on avun piirissä, mutta meille voivat tulla juttelemaan sellaisetkin henkilöt, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Aika kahden viikon sisällä

Kun asiakas haluaa avun piiriin, seurakunnasta saa ajan kahden viikon sisällä. Bexar ja Salomäki sanovat, että vapaita aikoja on tällä hetkellä hyvin tarjolla.

– Ihan ensimmäisenä keskustellaan parin tai perheen kanssa heidän tilanteestaan ja mietitään niitä kysymyksiä, joihin he haluavat apua. Samalla pohditaan myös odotuksia avun suhteen. Tämän perusteella määritellään, kuinka tiheästi he käyvät täällä, Salomäki sanoo.

Keskimäärin keskusteluaikoja on parin viikon välein, mutta käynnit sovitaan tapauskohtaisesti.

– Joillekin riittää muutama käynti, kun taas toiset tarvitsevat enemmän, Salomäki selvittää.

Keskustelemaan pääsee kattavasti koko Etelä-Pohjanmaalla. Sivuvastaanotot toimivat Kauhajoella, Alavudella, Kauhavalla ja Alajärvellä.

– Sivupisteissä palvellaan yhtenä päivänä viikossa, summaa Bexar.

Teksti: Juho Kuorikoski

Etelä-Pohjanmaan Perheasiain neuvottelukeskus