Puutyöryhmä kokoaa yhteisen mielenkiinnon äärelle

Seinäjoen seurakunnan puutyöryhmä kokoontuu torstaisin kello 18–21 Seinäjoen toimintakeskuksen verstastiloissa osoitteessa Toritaival 4.

Puutyöpiirin ohjaaja Esa Latvala ja kappalainen Olavi Hepomäki Seinäjoen toimintakeskuksen verstastiloissa.

Puutyöpiirin ohjaaja Esa Latvala (vas.) ja kappalainen Olavi Hepomäki Seinäjoen toimintakeskuksen verstastiloissa. Kuva: Matti Hautalahti.

– Ensimmäisellä kerralla mukana oli 4–5 miestä, kertoo eläkkeellä oleva puutöiden opettaja ja puutyöryhmän vetäjä Esa Latvala.

Ryhmään pääsee mukaan myös matkan varrelta. Mukaan otetaan turvallisuussyistä noin 15 jäsentä kerrallaan. Mikäli osallistujia on enemmän, väki voidaan jakaa kahteen ryhmään, jotka kokoontuvat vuoroviikoittain.

– Eri ikäiset miehet ja naiset ovat tervetulleita kokeilemaan, olisiko tämä se oma tapa tulla osalliseksi seurakunnan toimintaa.

Puutyöpiirin toiminnan pääpaino on myyntiesineiden valmistaminen seurakunnan Lähetyssopelle ja muiden työalojen tarpeisiin, mutta myös omia projekteja voi piirissä toisinaan tehdä.

Turvallisuus tärkeää

Ryhmään ovat tervetulleita niin kokeneet kuin kokemusta etsivät puuntyöstäjät. Puitteet erilaisten tuotteiden tekemiselle ovat hyvät niin tilojen kuin koneidenkin osalta.

– Ei tarvitse olla mestari käsistään, vaan voi tulla aluksi vaikka vain seuraamaan, kun muut tekevät. Tarjolla on monenmoista tekemistä, kuvailee Latvala.

Ryhmäläisten olisi hyvä ottaa mukaan omat kuulosuojaimet, suojalasit, sekä hengityssuojain. Tavallinen kasvomaski riittää tähän tarkoitukseen. Vaatetuksen tulee olla sellainen, että se ei pääse tarttumaan koneiden liikkuviin osiin. Myös pitkät hiukset tulee pitää kiinni koneiden kanssa työskennellessä. Ryhmässä noudatetaan turvallisia työtapoja ja käydään läpi turvallisuuteen liittyviä seikkoja. Kaikki ryhmäläiset on vakuutettu henkilövahinkoja vastaan seurakunnan puolesta.

Rohkeasti mukaan

Puutyöt on ehkä perinteisesti mielletty miesten käsitöiksi, mutta tähän ryhmään kutsutaan kaikkia kiinnostuneita – vaikka ryhmä kokoontuu kantaseinäjoen alueella, se on suunnattu koko seurakunnalle ja mukaan toivotaan väkeä myös Peräseinäjoen, Nurmon ja Ylistaron alueilta.

– Ryhmässä pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin, joita yhdistää yhteinen mielenkiinto puutöitä kohtaan, kuvailee ryhmän vetäjä Esa Latvala.

Ryhmään ilmoittautuminen ja lisätiedot suoraan Esa Latvalalle numeroon 040 676 1669.

Seinäjoen seurakunnan puutyöryhmä

• Torstaisin kello 18–21 Seinäjoen toimintakeskuksen verstastilat, Toritaival 4
  • Ota mukaan kuulosuojaimet, suojalasit ja hengityssuojain
  • Ilmoittautuminen: Esa Latvala, p. 040 676 1669