Lasten tapahtuma pyhäinpäivänä Törnävän hautausmaalla

Tulevana lauantaina vietettävän pyhäinpäivän myötä hautausmaat täyttyvät vierailijoista. Läheisten haudoille vietävät kynttilät luovat valoa marraskuun pimeyteen.

Taija Ketonen, Anna Saaristo ja Anne Saranpää Törnävän hautausmaan enkelipatsaan ympäristössä.

Taija Ketosen (vas.), Anna Saariston ja Anne Saranpään suunnittelema lasten pyhäinpäivän tapahtuma järjestetään Törnävän hautausmaalla 6. marraskuuta. Kuva: Matti Hautalahti.

– Hautausmailla käy pyhäinpäivänä valtavasti porukkaa, kertoo Seinäjoen alueseurakunnan pastori Anna Saaristo.

Perinteiset pyhäinpäivän kirkkotilaisuudet jäivät viime vuonna koronan vuoksi järjestämättä, joten Seinäjoella papit ja kanttorit olivat hautausmailla tapaamassa ihmisiä.

– Olen tiennyt aina, että pyhäinpäivänä väkeä on liikkeellä paljon, mutta tuolloin pisti silmään lapsiperheiden valtava määrä, Saaristo sanoo.

Hän alkoi miettiä, miten lapsille voisi tarjota jotain pientä lisäjuttua.

– Hautausmaalla on pimeää kynttilämerestä huolimatta, joten ajattelin, että lasten näkökulman voisi jollain tavalla huomioida.

Samoihin aikoihin Saaristolle selvisi, että Malmin hautausmaalla Helsingissä järjestettiin pyhäinpäivänä vuonna 2020 lasten hautausmaatapahtuma.

– ­Se oli aivan valtavan suosittu, siellä oli yli tuhat kävijää. Päätimme soveltaa tämän Malmin tapahtuman omaan käyttöömme.

Kaksi asiaa kohtasi, joten Saaristo ryhtyi suunnittelemaan vastaavaa tapahtumaa Seinäjoelle yhdessä lastenohjaajien Anne Saranpään ja Taija Ketosen kanssa.

Oma taskulamppu mukaan

Suunnittelutyössä päästiin etenemään nopeasti, sillä Lastenkirkko oli tuottanut käyttötarkoitukseen sopivan aineiston.

– Lastenkirkon materiaaleista löytyi valmis paketti pyhäinpäivän rastiradalle.

Pyhäinpäivänä lapsille on tarjolla toiminnallisia rasteja sisältävä reitti. Reitin varrella pääsee muun muassa sytyttämään kynttilän, bongaamaan eläimiä sekä kirjoittamaan ja piirtämään muistoja.

Kierrokselle voi lähteä Törnävän kirkolta, muualle haudattujen muistomerkin läheisyydestä tai uurnalehdon enkelipatsaan luota. Aloituspaikoilta saa mukaan pienen kartan. Reitti on merkitty hautausmaalle myös enkelikyltein. Tapahtumaan kannattaa varata mukaan oma taskulamppu.

Pyhäinpäivänä hautausmaat ovat kauniita kylpiessään kynttilöiden valossa.

– Hieno tunnelma on olemassa jo valmiiksi. Laatimamme reitti on sellainen, että sen jaksavat pienetkin kävellä, ja liikkumaan pystyy vaunuilla tai rattailla, kuvailee Saaristo.

Pyhäinpäivän illassa hautausmaalla on mukana Seinäjoen seurakunnan työntekijöitä.

Matalan kynnyksen reitti

Saaristo kertoo, että reitin kiertäneet saavat heijastimen. Isossa kappelissa on tarjolla keksejä ja lämmintä mehua viilenevään iltaan.

Hän sanoo, että reitille voi lähteä hyvin matalalla kynnyksellä.

– Ihmiset käyvät pyhäinpäivänä hautausmailla omaan tahtiinsa. Koska liikennettä on paljon, reitille voi lähteä kummalta parkkipaikalta tahansa.

Teksti: Juho Kuorikoski

Lasten pyhäinpäivän tapahtuma

• Lauantaina 6.11. klo 16–19 Törnävän hautausmaalla.
  • Oma taskulamppu mukaan.
  • Reitin aloitus Törnävän kirkolta, muualle haudattujen muistomerkiltä tai uurnalehdon enkelipatsaan luota.
  • Kartan voi ladata etukäteen osoitteesta seinajoenseurakunta.fi/pyhainpaiva

2021-11-03 09:02:00.0