Ensi vuoden kummijoukkue haussa

Seinäjoen seurakunnan ensi vuoden kummijoukkueen haku on nyt käynnissä.

Seinäjoen Jalkapallokerhon T12-tyttöjen joukkuekuva.

Seinäjoen Jalkapallokerhon T12-tyttöjen joukkue on seurakunnan tämän vuoden kummijoukkue. Kuva: Mia Jokinen.

Seinäjoen seurakunta tukee poikien ja tyttöjen liikuntaa valitsemalla vuosittain kummijoukkueen. Ensi vuoden kummijoukkueen haku jatkuu 17. joulukuuta saakka.

Tuki joukkueelle on niin henkinen kuin toiminnallinen. Taloudellinen tuki voi olla esimerkiksi toimitilojen vapaa käyttö tai leiri Honkiniemessä. Kummijoukkueeksi toivotaan joukkuetta, jonka jäsenet ovat noin 12–14-vuotiaita.

Tämän vuoden kummijoukkueena on ollut Seinäjoen Jalkapallokerhon T12-tyttöjen joukkue.

– Uusi joukkueemme aloitti toiminnan tyhjästä vuosi sitten. Kummijoukkuetoiminta on tukenut joukkuetta monin eri tavoin, muun muassa ryhmäytymisessä, kiittelee joukkueenjohtaja Mia Jokinen.

Kummijoukkue leireili Honkiniemessä ja vietti leivontapäivän ja päättäjäiset seurakunnan tiloissa.

– Olisimme voineet jatkaa toisenkin vuoden kummijoukkueena, naurahtaa Jokinen.

Tukea ja apua

Seurakunnassa kummiyhteistyöstä vastaa nuorisotyönohjaaja Matti Pihlaja. Hänelle toiminta on antanut huiman määrän uusia kokemuksia.

– Lajien kirjo on ollut laaja aina jääkiekosta muodostelmaluisteluun ja jalkapallosta joukkuevoimisteluun. Olen oppinut hirveän paljon junioriurheilun maailmasta, ja tietysti myös lajien erityispiirteistä, hän sanoo.

Pihlaja kiteyttää kummitoiminnan siten, että seurakunta haluaa olla mukana joukkueen arjessa, tukea ja auttaa.

– Käytännössä toiminta on kummijoukkueleirejä, ryhmäytymistä, kisoissa ja turnauksissa mukana olemista. Olemme myös tavanneet pelata eeppisen ottelun seurakunnan työntekijöiden ja kummijoukkueen välillä.

Pitkä historia

Kummijoukkuetoiminnalla on ikää jo reilut kolme vuosikymmentä. Yhteistyötä joukkueiden kanssa tehtiin jo aiemmin, mutta virallisesti se aloitettiin vuonna 1988. Ensimmäinen kummijoukkue oli S-kiekon C-juniorit.

Pihlaja kuvaa toiminnan perusajatukseksi lasten liikuntaharrastusten tukemista.

– Jokainen kummijoukkuevuosi on erilainen, eikä meillä ole valmista kaavaa siihen, miten mennään. Toiminta suunnitellaan joukkueen kanssa yhdessä vastaamaan mahdollisimman hyvin joukkueen tarpeisiin, hän kertoo.

Kummijoukkueeksi haetaan vapaamuotoisella anomuksella, jossa toivotaan kuvaus joukkueesta ja yhteystiedot henkilöistä, jotka hoitavat joukkueen asioita.

Hakemus tulee toimittaa 17.12. mennessä osoitteeseen Seinäjoen seurakunta / Kouluikäiset, Ala-Kuljun katu 1 A, 60100 Seinäjoki tai sähköpostilla matti.pihlaja@evl.fi. Kuoreen tai viestiin maininta ”Kummijoukkue 2022”.

Lisätiedot sivulla: Kummijoukkue - Seinäjoen seurakunta (seinajoenseurakunta.fi)

Thu Dec 02 10:24:00 EET 2021