Kiikarissa joulumieltä

Lapsiperheille suunnatut joulupolut tuovat joulufiilistä osallistavan tarinan muodossa.

Lumipenkan takana varhaiskasvatuksen työntekijöitä pukeutuneena joulupolun hahmoiksi.

Seinäjoen seurakunnan varhaiskasvatuksen työntekijät Eija Kattelus, Päivi Linna, Sanna Länsikallio ja Marja Iivari sekä Sannan tytär Saaga Länsikallio heittäytyvät täysillä mukaan joulupolkujen tarinaan. Kuva: Matti Hautalahti.

Seinäjoen seurakunnan varhaiskasvatuksen joulupolut aukeavat ensi viikolla.

– Perheiden joulupoluilla kuljetaan Marian ja Joosefin jäljillä Betlehemiin, ja matkalla kohdataan paimenia, enkeleitä, tietäjiä sekä eläimiä. Joulupolku päättyy seimen äärelle kirkkoon, jonne viedään lahjoja Jeesus-lapselle. Luvassa on näytelmällinen ja osallistava joulupolku, jonka jokaisella rastilla voi osallistua tarinaan, kertoo Seinäjoen seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Eija Kattelus.

Ensi viikon maanantaina joulupolku on Törnävän kirkolla, tiistaina Ylistaron kirkolla, keskiviikkona Peräseinäjoen kirkolla ja torstaina Nurmon kirkolla. Joulupolut ovat kierrettävissä kirkkojen ympäristössä kello 15–19 välisenä aikana.

– Joulupolut ovat avoinna kaikille ja innokkaimmat voivat kiertää vaikka ne kaikki, vinkkaa Seinäjoen seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Päivi Linna.

Iso järjestäjäporukka

Joulupolut järjestetään nyt ensimmäisen kerran.

– Toivottavasti perheet lähtisivät mukaan elämään joulun sanomaa yhdessä. Joulupoluilta saa hyvän fiiliksen ja joulun sanoman joka sydämeen, Kattelus sanoo.

Seurakunnan varhaiskasvatuksesta joulupoluilla mukana on peräti 25 lastenohjaajaa sekä varhaiskasvatuksen pappi aina omalta alueelta.

– Tapahtumassa kierretään perhekunnittain pääosin ulkona, joten se on myös terveysturvallinen, Linna huomauttaa.

Ylistarossa ja Peräseinäjoella on puurotarjoilu kello 16–18 välisenä aikana. Jokaisessa tapahtumassa on tarjolla lämmintä glögiä, mehua ja pipareita.

Polut auki loppiaiseen

Tapahtumaan voivat lasten kanssa osallistua vanhempien lisäksi isovanhemmat tai vaikka kummit.

– Joulupoluille voi osallistua isommallakin perheporukalla. Lapset voivat myös ottaa omat taskulamput mukaan, joilla voi polun varrella valotella, Linna sanoo.

Joulupolku on Lastenkirkon ideoima konsepti, jota Seinäjoen seurakunnan varhaiskasvatuksessa on hieman muokattu.

– Monille tuttu maskottimme Päkä ottaa vastaan ja ohjaa perheitä joulupolulla, Linna kertoo.

Joulupolkujen rastit ovat kierrettävissä omatoimisesti loppiaiseen asti. Rasteille jätetään QR-koodit, joiden kautta voi esimerkiksi kuunnella lauluja.

Joulupolut kirkkojen ympäristössä

• Maanantaina 13.12. kello 1519 Törnävän kirkko