Lahjaksi sininen hetki

Tunnelmallinen kotaillallinen, talviverkkojen kokeminen kalakaverin kanssa tai jousiammunta. Seinäjoen seurakunnan elämyslahjakortit tarjoavat luonnonläheisen lahjan nautittavaksi Honkiniemessä yhdessä läheisten kanssa tai ystävien kesken.

Markku Autio pitelee käsissään verkoilla saatua isoa kuhaa järven jäällä.

Elämyslahjakortilla pääsee myös kokemaan talviverkkoja. Leirikeskustoiminnan johtaja Markku Autio nappasi Ähtärinjärvestä verkkokuhan. Kuva: Markku Aution kotialbumi.

Tunnelmallista kotailtaa vietetään tulen loimussa Ähtärinjärven rannalla, Honkiniemen leirikeskuksen kodassa. Joskus on ihana irrottautua arjesta, tuijottaa rauhoittavaa tulta ja nauttia hyvää, tulella valmistuvaa ruokaa.

– Tarjolla on maittava kotamenu ja erätunnelmaa, Seinäjoen seurakunnan leirikeskustoiminnan johtaja Markku Autio kehuu.

– Kotaillallinen sopii hyvin myös pariskunnille, muuten luonnonläheiset elämyslahjamme on suunnattu 3–6 hengen ryhmille, Autio lisää.

Järven kirkas tähtitaivas

Autio itse harrastaa kalastusta ympäri vuoden.

– Kävin eilen katsomassa jo aikaisemmin laskemani verkot. Vierailijoille se olisi ollut huikea elämys. Tähtitaivas näkyi kirkkaana, ja jää on tällä hetkellä erinomaista kävellä. Kalaakin tuli, Autio myöntää.

Nyt myös elämyslahjalaisella on mahdollisuus päästä kokemaan talviverkkoja.

– Pimenevä ilta ja sininen hetki järvellä ovat monelle ikimuistoinen luontoelämys.

Kylmiltään ei aloiteta

Jos jousiammunta talvikeleillä ei innosta, seurakunnan elämyslahjakortit ovat voimassa vuoden 2022 loppuun asti.

– Jousiammunta saattaa olla parhaimmillaan muulloin kuin parinkymmenen asteen pakkasilla, Autio naurahtaa.

Kylmiltään jousiammuntaan ei tarvitse elämyslahjalaisen ryhtyä.

– Käymme ensin perusasiat läpi ja vasta sitten kokeillaan.

Autio uskoo pienen kisan harjoituksen jälkeen olevan monesti paikallaan, ja suuri houkutus.

Tarjolla upeita lähielämyksiä

Kokeneena kalastajana Autio kehuu niin ympärivuotista kalastusta kuin luonnossa liikkumista yleensä.

– Jo talviverkoilla käynti on parhaimmillaan upea luontoelämys. Lumi narskuu kengissä, luonto on puhtaan kaunis ja taivaalla kauniit värit tai tähtiloiste.

Teksti: Hannele Norja

Elämyslahjakortin tarkempia tietoja ja ohjeita lahjakortin tilaamisesta saa osoitteesta: seinajoenseurakunta.fi/elamyslahjat. Lahjakortit ovat myynnissä tämän vuoden loppuun saakka ja käytettävissä vuoden 2022 loppuun asti.

2021-12-15 13:44:00.0