Joulua vietetään seurakunnassa perinteiseen tapaan

Seinäjoen seurakunnassa iloitaan siitä, että poikkeusajasta huolimatta kokoontumiset joulun sanoman äärellä jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja yhteislaulutilaisuuksissa voidaan toteuttaa.

Törnävän kirkko kuvattuna violetin sävyisen maiseman edessä.

Seurakunnan kirkoissa järjestetään joulunpyhinä 24.–26. joulukuuta useita hartauksia ja jumalanpalveluksia. Kuva: Sarah Senf.

– Tämä muistuttaa meitä siitä, kuinka rakas ja merkittävä joulu on meille. Juhla-aika julistaa meille iloa ja antaa meille toivoa, kuvaa kirkkoherra Jukka Salo.

Toivon sanomaa tarvitsemme jokaisena päivänä niin arjessa kuin juhlassa.

– Me elämme yhä edelleen poikkeuksellista aikaa. Tänä aikana tarvitsemme erityisen paljon juhlaa arjen keskelle. Se antaa voimia jaksaa eteenpäin ja sen myötä me voimme löytää iloa ja tulevaisuudenuskoa.

Joulukirkkoon turvallisesti

Seurakunnan kirkoissa järjestetään joulunpyhinä 24.–26. joulukuuta useita hartauksia ja jumalanpalveluksia. Kirkkoihin voidaan ottaa sisään kolmasosa tilalle määritellystä maksimihenkilömäärästä.

Joulunajan tilaisuuksiin voi osallistua turvallisesti myös omalta kotisohvalta. Seurakunta lähettää YouTube-kanavallaan jouluaaton perhehartauden ja jouluaamun jumalanpalveluksen. Tallenteet ovat katsottavissa kanavalla joulun yli.

Kirkoissa järjestettäviä tilaisuuksia voi kätevästi kuunnella myös verkkokirkon kautta seurakunnan verkkosivuilla.

Hautausmailla uudet led-valot

Moni haluaa joulun ja uudenvuoden aikaan muistaa poisnukkunutta läheistään sytyttämällä haudalle kynttilän. Hautausmaakäynnillä voi huomata, että Seinäjoen seurakunnan hautausmailla on nykyään käytössä ympäristöystävällinen led-valaistus.

– Peräseinäjoen, Ylistaron, Nurmon ja Törnävän hautausmaille vaihdettiin yhteensä 160 valaisinta, kertoo puistopäällikkö Esko Karttunen.

Uusi ohjausjärjestelmä käynnistää valaistuksen hämärän tullessa. Liiketunnistimet reagoivat liikkeeseen alueella ja valaistus kirkastuu. Kun liikettä ei ole, valaistus vastaavasti himmenee.

Puistopäällikkö muistuttaa, että haudoille viedyt kynttilät on hyvä käydä pyhien jälkeen huolehtimassa keräyssäiliöihin, joiden kautta ne päätyvät kierrätykseen.

‒ Seinäjoen seurakunnan hautausmailla on syväkeräyssäiliöt, joihin laitetaan poltettavaksi tarkoitettu jäte. Jätelajitteluasemalla materiaali murskataan ja siitä erotellaan lasi ja metalli. Loput poltetaan energialaitoksilla, joten kaikki kynttiläjäte menee kierrätykseen, kertoo puistopäällikkö Esko Karttunen.

Joulun YouTube-lähetykset

Osoitteessa: bit.ly/seinajoensrk

• Jouluaattona perjantaina 24.12. kello 14.30 Perhehartaus. Mukana piispa Simo Peura.
  • Jouluaamuna lauantaina 25.12. kello 6 Jouluaamun jumalanpalvelus.

Wed Dec 22 17:38:00 EET 2021