Lakeuden valo -gospeloratorio etsii esittäjiä

Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlan kunniaksi luotu Lakeuden valo -gospeloratorio on korona-ajan takia odottanut ensiesitystään jo kahden vuoden ajan.

Gospeloratorion bändiläiset selfiekuvassa Lakeuden Ristissä.

Gospeloratorion bändin treenit Lakeuden Ristissä.

Lakeuden Ristin 60-vuotisjuhlan kunniaksi luotu Lakeuden valo -gospeloratorio on sanoittaja Anna-Mari Kaskisen ja säveltäjä Lasse Heikkilän käsialaa. Musiikista vastaa kanttori Sanna Ågrenin johtama gospelkuoro solisteineen, urkuja teoksessa soittaa kanttori Maria Väinölä.

Gospeloratorion toteuttamiseen tarvitaan myös näyttelijöitä, joita haetaan nyt seurakuntalaisten joukosta. Draaman ohjauksesta vastaa kappalainen Merja Lampila.

– Rooleja on tarjolla muutama kymmenen, osa niistä puherooleja, mutta laulusolistit ovat erikseen. Myöskään aikaisempaa kokemusta näyttelemisestä ei tarvita.

Teoksen ensiesitys jäi keväällä 2020 koronarajoitusten jalkoihin ja on nyt jo useampaan kertaan siirtynyt kohta kahden vuoden ajan.

– Aloitamme harjoitukset heti, kun koronarajoitukset antavat myöten. Kenraaliesitys on nyt ajatuksissa pitää perjantaina 22. huhtikuuta Lakeuden Ristissä ja itse esitys lauantaina 23. päivä.

Draamaa harjoitellaan kevään aikana erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti.

– Esitysviikolla olisi muutamana iltana yhteiset läpimenoharjoitukset yhdessä bändin, orkesterin, solistien ja urkurin kanssa.

Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä suoraan Lampilaan puhelimitse tai sähköpostilla.

– Kaikenikäiset ovat lämpimästi tervetulleita, vaikka koko perhe yhdessä.

Kärsimyksen jälkeen koittaa valo

Lakeuden valo -gospeloratorion tarina alkaa siitä mihin useimmat pääsiäisnäytelmät päättyvät eli Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeisestä ajasta. Ensiesitys oli tarkoitus pitää huhtikuun 2020 lopussa.

– Tekstiä kirjoittaessa ei voinut edes kuvitella millaista aikaa tällä hetkellä koronapandemian vuoksi eletään. Toivoisin teoksen antavan myös jatkossa ihmisille toivon näkökulman ja kertovan sen, että kärsimyksen jälkeen koittaa valo, Anna-Mari Kaskinen sanoo.

– Draamalliset osat tuovat kysymykset ja keskustelut lähelle yleisöä. On epäilevä Tuomas ja Pietari, joka mokasi raskaasti. Lisäksi esityksessä on vahvoja naisia, joihin viime aikoina olemme tottuneet myös uutislähetyksissä tässä vakavassa tilanteessa.

Säveltäjä Lasse Heikkilän työ lähti liikkeelle siitä, että hän kävi useamman kerran paikan päällä tutustumassa Lakeuden Ristiin sekä urkuihin.

– Haasteena oli saada yhdistettyä urut gospelmusiikkiin. Rutiineista ei ollut apua, piti lähteä puhtaalta pöydältä. Suurin osa musiikin teemoista on syntynyt paikan päällä Lakeuden Ristissä ja myös se tekee teoksesta erityislaatuisen.

Uusi musiikki on riemukas kokemus

Lakeuden valo -gospeloratorion esittää kanttori Sanna Ågrenin johtama gospelkuoro solisteineen. Orkesterin kapellimestarina on viulunsoiton opettaja Gabor Angyal. Gospeloratorion orkesterissa soittavat jousisektio, kitara, basso ja kevyt rumpusetti.

–Kautta aikojen kirkko on ollut mesenaatti säveltäjille ja runoilijoille ja mielestäni se on edelleen näin. Olen sitä mieltä, että kirkon täytyy tilata uutta kirkkomusiikkia, pohtii urkuja teoksessa soittava Seinäjoen seurakunnan kanttori Maria Väinölä.

– Meillä ehti keväällä 2020 olla vain yhdet bändiharjoitukset, jossa olivat mukana kitaristi, rumpali, basisti ja minä urkurina.  Se oli itselleni riemukas kokemus. Mitä enemmän nyt olen soittanut ja harjoitellut, sitä enemmän teoksesta innostun. Sormet syyhyävät, että päästään taas hommiin.

Lakeuden valo -gospeloratorio Lakeuden Ristissä 11.11. klo 20 ja 12.11.2022 klo 18.
Tule mukaan draaman toteutukseen. Lisätietoja: p. 050 548 9452, merja.lampila@evl.fi

Thu Jan 27 16:53:00 EET 2022