Kesätöiden hakuaika on nyt

Seurakunnan kesäpesti saattaa olla ensiaskel omalle alalle ja vakituiseen työhön

Anni Kurkkula puuhastelee keittiöllä.

Anni Kurkkula on nykyään keittiöesimiehenä Honkiniemessä, jossa on aikanaan aloittanut kesätöissä. Kuva: Matti Hautalahti.

Työ seurakunnan puistotoimessa on ollut monelle 16 vuotta täyttäneelle se ensimmäinen kesätyöpaikka, tuttuja ovat myös pestit myyjänä Lähetyssopella tai Lakeuden Ristin kesäkahvila Mission Cafessa. Iso osa seurakunnan kesätyöntekijöiden joukkoa ovat myös ammattiin opiskelevat teologit sekä nuoriso- ja diakoniatyöntekijät.

Nykyään keittiöesimiehenä Honkiniemen leirikeskuksessa työskentelevä Anni Kurkkula on yksi seurakunnan entisistä kesätyöntekijöistä.

– Ensimmäinen pestini oli juuri täällä Honkiniemessä kesällä 2012. Sen jälkeen olen opiskellut kaksi ammattia, ja aina välillä palannut kesäksi takaisin kotipaikkakunnalleni Ähtäriin ja tänne kurssikeskuksen ruokapalveluihin eri työtehtäviin.

Kokki ja restonomi luo muistoja

Annin opintopolku on alkanut koulutuskeskus Sedusta, josta hän on valmistunut hotelli-, ravintola- ja cateringalan kokiksi. Sen jälkeen tie vei Jyväskylän Ammattikorkeakouluun osaamista syventämään.

– Ammattikorkeakoulusta valmistuin palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmasta restonomiksi, erikoistumisalueenani ovat kestävä gastronomia ja käyttäjälähtöiset tilapalvelut.

Anni Kurkkula suosittelee opintoja ja työskentelyä ravintola-alalla heille, jotka pitävät vaihtelusta niin työtehtävien kuin työaikojenkin suhteen ja sanoo, että ruoanvalmistustaidon lisäksi tärkeässä osassa ovat asiakaslähtöisyys ja palvelualttius.

– Työn ihmisläheisyys, luovuus ja rakkaus hyvään ruokaan olivat asioita, jotka saivat minut aikanaan kiinnostumaan alasta.

Hektisessä työssä myös hyvä itsejohtamistaito eli oman työpäivän eri työtehtävien aikatauluttaminen ja hallinta on tärkeää, jotta asiakkaat pääsevät nauttimaan tuotteista ja palveluista sovittuna ajankohtana.

– Tunnen olevani etuoikeutettu päästessäni osallistumaan ja luomaan muistoja asiakkaille.

Juhlat turvallisesti väljissä tiloissa

Seinäjoen seurakunnan cateringpalvelut ovat isossa roolissa monissa elämän tärkeissä hetkissä.

– Seurakunnan tiloissa on mahdollista järjestää kaste- ja rippijuhlien, häiden ja muistotilaisuuksien lisäksi kaikkia muitakin juhlatilaisuuksia kuten esimerkiksi valmistujaisia tai syntymäpäiviä, listaa keittiöesimies Heidi Riihiluoma.
Erityisen kysyttyjä seurakunnan suuret juhlatilat ovat olleet korona-aikana, koska niissä on helppo olla väljästi ja turvallisesti.

– Kaikki juhlijat ovat meille tervetulleita, tilaisuuden seurakunnan tiloissa järjestääkseen ei tarvitse olla seurakunnan jäsen, kertoo ruokapalvelu- ja siivouspäällikkö Jaana Kujala.
Tilaisuudet, joihin liittyy toimitus eli kaste, vihkiminen tai hautaan siunaaminen, varataan seurakunnan palvelutoimistojen kautta.

– Muita tilaisuuksia suunnitellessa kannattaa soittaa suoraan meille keittiöön, jolloin sekä tilavaraus että tarjoilujen ja juhlatilan somistusten suunnittelu hoituvat yhdellä kertaa.

Seinäjoen seurakunnan kesätyöpaikat nyt haettavissa KirkkoHr-palvelussa osoitteessa: bit.ly/tyopaikat-seinajoensrk

2022-02-02 08:45:00.0