Niina Vuorela ja Suvi Loukola vihitään diakonian virkaan

Piispa Matti Salomäki vihkii tulevana sunnuntaina 20. helmikuuta Lapuan tuomiokirkon messussa diakonian virkaan Nurmon kappeliseurakunnan lähetys- ja vapaaehtoistyön sihteeri Niina Vuorelan ja Ylistaron kappeliseurakunnan diakoniatyöntekijä Suvi Loukolan.

Vihkimysmessua voi seurata paikan päällä, tai suorana hiippakunnan verkkosivuilla. Messun voi katsoa myös myöhemmin tallenteena Lapuan hiippakunnan You Tube -tilillä. Messu myös radioidaan 104,1 MHz ja on kuultavissa Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan verkkokirkosta.

Lapuan hiippakunta

Verkkokirkko - Lapuan tuomiokirkkoseurakunta

Vihkimys diakonian virkaan

Diakonian virkaan vihkii aina oman hiippakunnan piispa. Jotta koulutettu diakoniatyöntekijä voi saada vihkimyksen, on edellytyksenä vähintään kuusi kuukautta kestänyttä vokaatiota (kutsua) seurakunnan diakoniatyöhön tai diakoniaan liittyviin tehtäviin muualla kuten kristillisessä järjestössä, valtiolla, säätiöllä tai muissa samankaltaisissa paikoissa.

Ennen diakonian vihkimystä jokainen vihkimykseen hakeutuva käy hiippakunnan järjestämän ordinaatiokoulutuksen, jossa käsitellään muun muassa hengellisen työntekijän identiteettiin, kirkon työhön, diakoniaan ja kutsumukseen liittyviä asioita.

Vihkimyksen saatuaan diakoniatyöntekijä saa oikeuden käyttää vihkimysviran tunnuksia eli vihreää pantapaitaa, alban kanssa diakonian stolaa ja viran merkkejä, kuten diakoniariipusta.

Diakonian viran päivä "D-day"

Diakonian viran päivänä tuodaan esiin diakonian virkaa, virkaan vihkimystä, vihkimyksen merkitystä kirkolle ja virkaan vihityille. Päiväksi on valittu Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti syyskuun 1. päivää lähinnä oleva arkipäivä. Juhlapäivän kunniaksi kehoitetaan kaikkia diakonian virkaan vihittyjä ja kirkon tehtävissä palvelevia käyttämään vihreää virkapaitaa tai diakonissan pukua. Muualla kuin kirkollisissa tehtävissä palvelevat voivat laittaa rintapieleensä diakonissan tai diakonin merkin tai kaulaan diakonian riipuksen.

Päivän nimessä oleva "D-day" tarkoittaa englanninkielisessä sotilastermistössä tiettyä merkittävää päivää tai tärkeän tapahtuman aloituspäivää. Diakoniatyöntekijöille D tarkoittaa tietysti myös diakoniaa ja diakonian virkaa. Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön. Vihkimys diakonian virkaan "palvelemaan Kristuksen kirkkoa aina ja kaikkialla" on kantanut menneiden sukupolvien diakoniatyöntekijöitä ja kantaa myös nyt virkaan vihittyjä. Vihkimyspäivä on todella d-day, merkittävä päivä.

Diakonian juhlavuosi 2022

Vuosi 2022 on diakonian juhlavuosi. On kulunut 150 vuotta ensimäisestä suomalaisesta diakonissavihkimyksestä. Syyskuun 1. päivänä 1872 vihittiin Mathilda Hoffmann eli sisar Matilda diakonissaksi Pietari-Paavalin kirkossa Viipurissa. Sisar Matilda teki elämäntyönsä Viipurin diakonissalaitoksen palveluksessa. Seuraavana vuonna 1.11.1873 Helsingin diakonissalaitoksella vihittiin diakonissaksi Emma Wichman.

Diakonian juhlavuotena nostetaan esiin diakonian vihkimysvirkaa, ammatillista diakoniatyötä, kaikkia diakonian toimijoita ja kirkon diakoniatyötä.

2022-02-16 11:39:00.0