Vanhan musiikin tapahtuma sopii paaston aikaan

Seinäjoen VII Vanhan musiikin tapahtuma 1. –3.4.2022.

Helena Turja ja Tea Polso Lakeuden Ristin parvella. Katsovat suoraan kameraan. Taustalla näkyy kirkon penkk...

Helena Turja ja Tea Polso Lakeuden Ristin parvella. Kuva: Jenna Koivisto

Uskollisen yleisön ja vanhan musiikin ystävien toivomuksista Tea Polso ja Helena Turja ovat toteuttamassa Vanhan musiikin tapahtuman Seinäjoella huhtikuun alussa. Nyt seitsemännen kerran järjestettävä tapahtuma on naisten omien sanojen mukaan heidän osaltaan viimeinen.

– Olemme Helenan kanssa järjestäneet tätä tapahtumaa vuodesta 2015 lähtien. Meillä molemmilla on ollut halu tuoda esille kirkon hiljaisuuden toimintaa ja sen yhteyteen erinomaisesti soveltuvaa vanhaa musiikkia, Tea Polso kertoo.

Helena Turja kiittelee yhteistyötä Tea Polson kanssa.

– On ollut hienoa olla hänen kanssaan järjestämässä Vanhan musiikin tapahtumaa. Yhteistyö on ollut luovaa, jännittävää, rohkaisevaa. Olemme myös ihmisinä siinä mielessä ehkä samanlaisia, että pyrimme tarvittaessa menemään vaikka ”läpi harmaan kiven”. Monta kertaa olemme tehneet tapahtumaa viimeistä kertaa, mutta sitten kannustavien palautteiden voimalla jo pian suunnitelleetkin seuraavaa.

Kutsu hiljaisuuteen ja mietiskelyyn

Tea Polso uskoo, että ihmiset kaipaavat arjesta ja ympäröivästä maailmasta irrottautumista – myös siitä musiikin valtavirrasta, jota eri mediat pääosin tarjoavat. Vanha musiikki eri aikakausineen on tähän tarkoitukseen otollisinta. Harmoniat ja musiikin virtaavuus on meditatiivista, erilaista ja rauhoittavaa. Silti tuon ajan musiikissa on meille paljon tuttua; sointumaailma ja toisaalta barokkimusiikin rytmikkyys ovat tuttuja populaarimusiikista.

– Meillä on hiljaisuuteen ja mietiskelyyn kutsuvaa musiikkia omassa kulttuuriperinnössämme ja kristinuskon historiassa isot määrät. Erilaisuutta ja pyhän tuntua ei tarvitse lähteä hakemaan kauempaa, esimerkiksi idän uskonnoista, kuten viime vuosina on ollut trendinä. Palaaminen musiikillisille juurillemme voi auttaa tavoittamaan jotain syvempää myös meistä itsestämme, Tea pohtii.

Meditatiivinen matka pääsiäiseen

Tämänkertaisen Vanhan musiikin tapahtuman teemana on ”Meditatiivinen matka pääsiäiseen”. Teeman mukaisesti ohjelma alkaa perjantaina meditatiivisella makoilukonsertilla, otsikolla ”Hiljaisuus”. Lauantain konsertissa kuullaan paastonajan psalmimotetteja ja Mysteerisonaatteja. Sunnuntain jumalanpalveluksessa on Friikoolin messu.

Helena Turja kertoo, että Friikoolin messu on hänelle myös henkilökohtaisesti tärkeä teos.

– Se vie ajatukseni äitiini, hänen viimeiseen vuoteensa, jolloin messun sanat lohduttivat ja antoivat toivoa. Tutut psalmit, synnintunnustus ja kiitosvirsi ovat messun keskeisimmät elementit. Mukana on niin toivo kuin elämän hauraus.

Tapahtuman sunnuntaipäivä on Helena Turjalle tärkeä siksikin, että hän juhlii silloin myös syntymäpäiväänsä.

– Monta minulle tärkeää asiaa on mukana ohjelmassa: Friikooli, paastonajan hiljaisuus ja Bachin Matteus-passio, siitä tosin nyt vain osia. Mukana ovat myös Nepalin köyhät ja kärsivät lapset, erityisesti tytöt. He, jotka koulun sijaan kantavat joesta vettä perheen tarpeisiin.

Sunnuntain ohjelman päätteeksi järjestettävän nepalilaisen lähetyspäivällisen tuotto menee lyhentämättömänä näiden lasten koulutuksen tukemiseen.

Seinäjoen VII Vanhan musiikin tapahtuma 1. –3.4.2022

Pe 1.4. klo 19.30 Kalevan Navetta, Meditatiivinen makoilukonsertti
La 2.4. klo 18 Lakeuden Risti,    Konsertti ”Mysterium doloris”
Su 3.4. klo 10 Lakeuden Risti, Friikoolin messu | klo 15 Lakeuden Risti, ”Passio Matteuksen mukaan” | klo 16 Alasali, Nepalilainen lähetyspäivällinen